به گزارش ایرنا، علی مویدی، دوشنبه در پنجمین همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر سازمان های مردم نهاد منطقه 2 کشور در شیراز افزود: بر اساس مطالعاتی که طی چهار سال گذشته انجام گرفت متوجه شدیم که همه بحث مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، حاکمیتی نیست بلکه حضور و مشارکت مردم هم بسیار مهم است.
وی ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد که بحث اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد که امروز در این زمینه در کشور اقدامات خوبی انجام گرفته و یکی از دستاوردهای این اجتماعی کردن را می توان تشکیل و فعالیت سازمان های مردم نهاد برشمرد.
او اظهار کرد: بنابراین می توان گفت که تنها راه کاهش اعتیاد در جامعه کنترل آن توسط مردم است که در همین زمینه تعداد سازمان های مردم نهاد(سمن ها) و نهادهای شناسنامه دار در کشور طی سه سال گذشته از یک هزار سمن به بیش از 2 هزار و 300 سمن رسید.
مویدی با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در مسکو (آذرماه 96) گفت: آنچه از جمع بندی مطالب مطرح شده در این کنفرانس می توان استخراج کرد این است که دنیا در قبال مساله اعتیاد و مواد مخدر و مافیای فعال در این زمینه دست خود را به نشانه تسلیم بالا برده و باید چاره ای جدی برای آن اندیشیده شود.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار کرد: باید بررسی کرد که چگونه می شود در عرض یک دهه حدود 50 میلیون نفر در دنیا به مصرف کنندگان مواد مخدر افزوده شود و کدام سونامی آسیب های اجتماعی است که می تواند ظرف این مدت این تعداد افراد را در دنیا قربانی خود کند.
وی اضافه کرد: بنابراین موفقیت در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک اقدام ملی و جهانی است.
او گفت: طی سال های گذشته در کشور یک تعریف مشخص از اعتیاد و نگاهی متوازن همراه با فرایندی روشن به این مساله نبود که در پنج سال گذشته با دعوت از صاحبنظران و استادان دانشگاه فعال در حوزه علوم اجتماعی موفق شدیم به یک تعریف روشن و شفاف از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر دست یابیم.
مویدی افزود: یکی از مشکلات دیگر در این عرصه، آمار متفاوت معتادان در کشور بود چرا که نگاه به این مقوله سیاسی و امنیتی بود و به دلیل وجود آمارهای مختلف، به دانشگاه ها، مراکز علمی و متولیان امر که می بایست برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر برنامه ریزی و تصمیم گیری می کردند آدرس اشتباه می دادیم.
وی ادامه داد: به همین منظور هم در سال 92 وهم در سال 94 یک شیوع شناسی در کشور انجام شد که البته قبول داریم که درصدی خطا در آن وجود دارد.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: قطعا اگر این شفاف سازی ها و بررسی ها در 20 یا 30 سال قبل انجام گرفته بود امروز در کشور با بسیاری از آسیب های ناشی از آن مواجه نبودیم.
همایش یک روزه صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر سازمان های مردم نهاد منطقه 2 کشور با رویکرد توسعه اشتغال بهبود یافتگان و خانواده های آسیب داده با ظرفیت بخش گردشگری و با حضور استان های فارس، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در شیراز برگزار شد.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.