16 آذر سال 1332 اندک زمانی پس از کودتای 28 مرداد این سال، دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به سفر ریچارد نیسکون معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا به ایران اعتراض کردند که شلیک نظامیان محمدرضا پهلوی به جمع دانشجویان، سه شهید از این جوانان برجا گذاشت.
پس از انقلاب اسلامی، 16 آذر بعنوان روز دانشجو در تقویم رسمی ایران جای گرفت و تا به امروز هر ساله 16 آذر را دانشجویان و دانشگاهیان گرامی می دارند.
ایرنا درباره فعالیت ها و انتظاراتی که از دانشجویان می رود همچنین فضای دانشگاه ها با چند دانشجو گفت و گو کرده است.

** فعالیت های دانشجویان
شاهرخ شاه رضایی پاکدامن، دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز معتقد است: در برهه زمانی کنونی که انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته ایم دانشجویان از مسایل سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی فاصله گرفته اند و شور و شوقی که در آستانه انتخابات بر فضای دانشگاه حاکم بود، فروکش کرده است.
وی در مصاحبه با ایرنا فعالیت های دانشجویی را آفت نمی داند و معتقد است که فعالیت های دانشجویان نباید صرفا در بعد علمی خلاصه شود و اگر دانشجویی تنها در جنبه علمی رشد داشته باشد برای پیشرفت کشور نمی تواند کمک شایانی کند.
این دانشجو می گوید:دانشجو باید در همه زمینه های فرهنگی ،سیاسی ،علمی و اجتماعی فعالیت و رشد کند و قطعا چنین فرد فعالی که در همه زمینه ها به شعور رسیده در آینده می تواند به توسعه و پیشرفت کشور کمک کند.
دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز به تجربیات سال های گذشته در زمینه فعالیت های دانشجویی اشاره کرد و معتقد است که شور و نشاط در دوره های مختلف صعود و فرود داشته و چیزی که در این مدت تجربه شده این است که بعد از هر انتخاباتی رکود در فضا دانشگاهی احساس می شود و این فرصت بهترین موقعیتی است که فعالین این عرصه در زمینه علم سیاست مطالعه و رشد کنند و در این دوره زمانی که از برنامه های هیجانی و سالنی شلوغ فاصله می گیرند،حلقه های مطالعاتی و کتابخانه ای شکل گیرد و دانشجویان در امور سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی پایه علمی خود را تقویت کنند تا در آستانه انتخابات آینده با دستی پر وارد صحنه شوند.
پاکدامن سطح توقعات دانشجویی را از دولت حسن روحانی بالا و امیدوارکننده توصیف می کند و می گوید: فضای حاکم بر دانشگاه ها از سال 92 به بعد بازتر شد اما هنوز به آنچه که مدنظر ما بوده نرسیده و امیدواریم که فضایی بهتر را در دانشگاه ها ببینیم و دست تشکل ها برای دعوت از میهمانان بازتر باشد تا دانشگاه بتواند تاثیر خود را در جامعه بگذارد ولی تاکنون این هدف محقق نشده است.
این دانشجو گفت: برای روز دانشجو امسال چند میهمان که مدنظر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز بود درخواست دادیم که دعوت شوند اما دانشگاه به صلاحدید خود با این امر مخالفت کرد که امیدواریم فضای حاکم بر دانشگاه شیراز نیز مانند دانشگاه های تهران شاهد برخورد منطقی و بازتر باشد.

** مراسم ها و علائق دانشجویان
محمد مقدسی عضو انجمن اسلامی دانشگاه شیراز می گوید:هیچ کدام از تشکل های دانشگاه شیراز امسال موفق نشده اند میهمانان مدنظر خود را برای مراسم 16 آذر دعوت کنند و بیشتر نشست ها بصورت دانشجو محور برگزار شده است.
وی گفت:‌نشریات با کیفیتی به لحاظ کیفی و کمی در دانشگاه توسط تشکل ها منتشر می شود اما متاسفانه این نشریات خوانده نمی شود.
مقدسی معتقد است: سیاست زدگی در فضای دانشگاه ایجاد شده و یکی از دلایل رکود فعالیت های دانشجویی فراگیر شدن فضاهای مجازی است و اغلب دانشجویان در این فضا علایق سیاسی،فرهنگی و اجتماعی خود را دنبال می کنند.

** دانشجویان و نشست ها
دبیر انجمن رفاه و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز می گوید:در مراسم ،نشست ها و گردهمایی های دانشجویی دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد دانشجویان زیادی شرکت می کردند ولی در حال حاضر فضای دانشگاه ها راکد شده و خصوصا در برنامه های فکری،عقیده ای و مبنایی استقبال چندانی از سوی دانشجویان صورت نمی گیرد و شاید تنها برخی برنامه هایی که کمتر مبنایی باشند و یا مراسم سیاسی کمی مورد توجه دانشجوها قرار گیرد.
پدرام کمالی اردکانی فضای حاکم بر دانشگاه را ناشی از کمبود امکانات رفاهی برای دانشجویان می داند که موجب ناامیدی آنها شده ودر ادامه می گوید:دغدغه شغلی و نبود کار بعد از فارغ التحصیلی یکی از دلایل مهم در کم کردن انگیزه های سیاسی و فرهنگی دانشجویان است.
اومعتقد است: اگرتشکل ها بتوانند میهمانان مدنظر خود را به دانشگاه دعوت کنند بازاین موضوع از جانب دانشجوها مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.
کمالی گفت: نبود احزاب قوی به معنای حقیقی در کشور ما باعث شده افراد جامعه کمتر با کار تشکیلاتی و تیمی آشنایی داشته باشند ،در این میان فعالیت های دانشجویی مزیت است و می تواند نحوه انجام کار تیمی و تشکیلاتی را به دانشجویان بیاموزد و به ایجاد احزاب قوی در جامعه نیز کمک کند.
دبیر انجمن رفاه و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز معتقد است که حوزه مطالعاتی دانشجویان کمتر شده و کمبود آگاهی باعث شده دانشجویان مطالبه گر نباشند.
کمالی بیان کرد:‌مطالبه گری به آگاهی و اطلاعات نیاز دارد و متاسفانه درحال حاضر جای خالی این این دو اصل در فعالیت های دانشجویی احساس می شود که اگر به بهبود این وضعیت توجه نشود آفتی است که می تواند دامن فعالیت های دانشجویی را بگیرد.
وی گفت: دانشجویان باید مسائل اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی را بررسی و مشکلات را ریشه یابی کنند و در نهایت مبتکر باشند و به مسئولین راه کار عملی ارائه دهند، تا زمانی که دانشجو مطالعه گر و مطالبه گر نباشد مشکلات کشور حل نخواهد شد.زمانی که راه کار اصولی و عملی از سوی دانشگاه و دانشجوها در مورد مشکلات جامعه و کشور به مسئولان ارائه شود آنها نیز قطعا از این ایده استقبال و استفاده خواهند کرد.
9873 /1876
مصاحبه گر:محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.