دبیر کل بنیاد فردوسی، روز یکشنبه در حاشیه افتتاح نمایندگی این بنیاد در شیراز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: بنیاد فردوسی از سال 1384 با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در تهران راه اندازی شد اما با اصلاح اساسنامه آن در سال جاری، این بنیاد اقدام به گسترش زیرشاخه‌های خود در شهر‌های فرهنگ و تاریخی کرده است.
یاسر موحد فرد افزود: بنیاد فردوسی در قالب کانون‌های گوناگون آموزشی، ‌پژوهشی، هنری، ادبی، نقالی و فرهنگی فعالیت می کند.
او گفت: ریاست این بنیاد در شیراز بر عهده عبدالرسول صادق پور است و حسین غرقی که هم اینک رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای استان فارس است به عنوان دبیر بنیاد فردوسی این استان حکم خود را دریافت خواهد کرد.
موحد فرد ادامه داد: همچنین به‌ زودی اعضای هیات مدیره این مجموعه که از چهره‌های نامدار فرهنگی، پژوهشی و هنری استان فارس هستند، احکام خود را دریافت می‌کنند.
وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی در فارس تا کنون شهرستان‌های کازرون و مرودشت برای دریافت مجوز فعالیت یکی از شاخه‌های نمایندگی بنیاد فردوسی، درخواست خود را ارایه کرده اند و افزون بر این روستای نمونه دوان کازرون که مجموعه‌ای فرهنگی، ‌تاریخی و ‌گردشگری است، آمادگی خود را برای برگزاری ویژه برنامه های همسو با اهداف بنیاد فردوسی اعلام کرده است.
موحدفرد افزود: به‌زودی نیز انتشارات بنیاد فردوسی در شهر شهریار در استان تهران راه‌اندازی می‌شود و همچنین پایگاه خبری ‌تحلیلی بنیاد فردوسی با هدف گسترش زبان فارسی و پوشش رویداد‌های فرهنگی آغاز به کار خواهد کرد.
وی اضافه کرد: از طریق پایگاه خبری یاد شده و با بهره گیری از شیوه های نوین، مجموعه فعالیت های هنری در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی به ‌صورت تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد.
دبیرکل بنیاد فردوسی، در قسمت دیگری از سخنان خود به بخشی دیگر از فعالیت این بنیاد برای بازشناسی مفاخر ایران اشاره کرد و گفت: آیین نقالی در ایران در سال 2011 در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیدو تعهدات ثبتی این آیین که همانا گسترش فرهنگ نقالی است به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محول شد.
موحد فرد بیان کرد: تا کنون متولی خاصی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای انجام تعهدات ثبتی مورد نظر مشخص نشده و بنیاد فردوسی با کمک بخش خصوصی و مردم در این زمینه فعالیت دارد از جمله اینکه مبادرت به راه اندازی سراهای نقالی کرده است.
او گفت: ظرف یک ماه اخیر، نخستین سرای نقالی در شهر کاشان در استان اصفهان، دومین سرا در شهر ابرکوه در استان یزد و امروز (یکشنبه) سومین سرای نقالی در کشور در شیراز راه اندازی شد.
دبیرکل بنیاد فردوسی، همچنین در مورد ساخت متناظر سنگی تخت‌جمشید با همکاری گروه هنری یادمان، بیان داشت: از این متناظرهای سنگی می توان در موقعیت های مکانی (لوکیشن‌های) سینمایی، تلویزیونی و جشن‌هایی که ایرانیان در داخل و خارج از کشور برگزار می‌کنند، بهره برد.
موحد فرد، از ساخت بیش از 200 سردیس مفاخر ایران به عنوان بخش دیگری از فعالیت های بنیاد فردوسی نام برد.
بنیاد فردوسی از سال 1384 دفتر مرکزی خود را در تهران راه‌اندازی کرد و 10سال پیش نخستین نمایندگی شهرستانی این بنیاد در استان خراسان رضوی به عنوان خاستگاه شاهنامه، در شهر‌های طوس و مشهد راه‌اندازی شد.
دیگر شاخه‌های این بنیاد در سال 96 به ترتیب در شهر‌های کرمان، ایلام، کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان، ابرکوه در استان یزد و در شیراز راه‌اندازی شده است.
به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، هم اینک بنیاد فردوسی به صورت موقت در ساختمانی که در مقبره شاه ‌شجاع در ضلع شمال غربی آرامگاه حافظیه واقع شده، مستقر است.
ابوالقاسم فردوسی توسی، شاعر حماسه سرای ایرانی و سراینده شاهنامه، در سال 319 خورشیدی در روستای پاژ در شهر توس خراسان تولد یافت. برخی این شاعر نامی را بزرگترین سراینده پارسی گو دانسته اند که از شهرت جهانی برخوردار است. وی که به حکیم سخن و حکیم توس اشتهار دارد در سال 401 خورشیدی در سن 82 سالگی چشم از جهان فروبست و در توس زادگاهش به خاک سپرده شد.
6118
خبرنگار: سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.