به گزارش ایرنا در اجرای این طرح که به دعوت انجمن مردم نهاد همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید و با هدف احیای جنگل های از دست رفته در منابع طبیعی صورت گرفت، دانش آموزان و دانشجویان اقلیدی، 100 کیلوگرم بذر بادام کوهی، ارژن و جاشیر را در تپه های منطقه بید بالا کاشتند.
فاطمه زمانی، که دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی است و در این کار مشارکت داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: امروز با انجام این کار روحیه بسیار خوبی دارم، می دانم روزی می رسد که دیگرنیستیم، ولی حداقل یک دفتر سبز برای آیندگان به یادگار گذاشته ایم.
دانشجوی دیگری، این حرکت جمعی را احترام به طبعیت دانست و اظهار داشت: برای دستیابی به توسعه پایدار و آینده ای روشن باید همگان از منابع طبیعی و محیط زیست به درستی حراست کنیم.
فائزه بابایی که در رشته روانشناسی تحصیل می کند، افزود: برای حفظ سلامتی محیط زیست که نشاط و سلامتی آحاد جامعه را در پی دارد باید به سخاوت، قداست و پاکی زمین احترام بگذاریم.
مسئول انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با هدف توسعه منابع طبیعی، طرح جنگلانه چندین سال است که در کشور آغاز شده و در مناطق مختلف در روزهایی از سال با شرکت اقشار مختلف مردم و دوستداران محیط زیست، بذر دانه های جنگلی در طبیعت کاشته می شود.
حسین برخوردار افزود: یکی از موفق ترین مناطق در اجرای این طرح ،شهرستان اقلید است و انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت این شهرستان به طور منظم با همیاری و مشارکت مردم در این زمینه فعالیت دارد.
او بیان کرد: این انجمن برای کاشت بذر گونه های گیاهی، الزاما گونه های بومی و مقاوم را انتخاب می کند که سازگار با منطقه اقلید است و رویش مناسب تری دارد.
این فعال محیط زیست، مشارکت دانش آموزان و دانشجویان در اجرای این طرح را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم مکانی هم در این شهرستان برای کاشت نهال توسط دانش آموزان در نظر بگیرند و وظیفه نگهداری از آن را به خود دانش آموزان واگذار کنند تا در آینده هرکدام دارای یک درخت باشند.
برخوردار بیان داشت: از ابتدای سال 96 تا کنون شاهد چندین مورد آتش سوزی در منابع طبیعی این شهرستان بودیم که علت بروز همه آنها عامل انسانی بود و به همین سبب از مردم درخواست می کنیم به طبیعت احترام بگذارند و به آن آسیب وارد نکنند.
برخوردار افزود: چرای بی رویه دام ها، کوچ زود هنگام و وجود دام بیش از حد مجاز در مراتع، تخلیه نخاله های ساختمانی در حومه شهر که تا دل طبیعت پیش رفته است، از دیگر عواملی است که به سلامت محیط زیست و طبیعت آسیب می رساند.
او اضافه کرد: ضروری است برای اداره های متولی حفاظت و حراست از محیط زیست که برای نگهداری از عرصه های طبیعی و مراتع با کمبود اعتبار مواجه هستند نیز چاره اندیشی شود.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد .
6118
خبرنگار: سید مهدی مرتضوی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.