به گزارش ایرنا حیدر عالیشوندی، دوشنبه در نشست شورای اداری بخش زرقان از توابع شهرستان شیراز افزود: تجهیزات و ماشین آلات پالایشگاه شیراز بعد از سال ها فعالیت در حال فرسوده شدن است و به زودی انبوهی از آهن آلات و ماشین آلات مستهلک بر روی دست مردم این منطقه خواهد ماند.
وی بیان کرد: این در حالی است که بعضی شهرستان های همجوار اصرار بر اجرای فاز دوم این پالایشگاه در شهرهای خود دارند زیرا در مورد مزیت های اجرای آن به ویژه در زمینه ایجاد اشتغال واقف هستند.
فرماندار شهرستان شیراز ادامه داد: با اجرای فاز دوم این پالایشگاه، حدود 2 هزار فرصت شعلی جدید ایجاد می شود که می تواند بخش قابل توجهی از جوانان این منطقه را مشغول به کار کند.
عالیشوندی افزود: ممکن است که من در آینده در این خطه از کشور مسئولیتی نداشته باشم اما مطمئن باشید که صیانت از حقوق مردم منطقه را وظیفه خود می دانم و برای اختصاص سهمیه استخدام به جوانان بومی منطقه سعی خود را خواهم کرد.
وی ادامه داد: با وجود فناوری های نوین، موضوع آلودگی های زیست محیطی ناشی از اجرای این گونه طرح ها، قابل حل شدن است و گواه این موضوع، پالایشگاه های شهر های بزرگی مانند آبادان، اصفهان و تهران است که در مرکز شهر واقع شده اند.
پالایشگاه فعلی شیراز در 10 کیلومتری شمال شیراز و در جوار پارک ملی بمو که به عنوان زیستگاه طبیعی حیات وحش و منطقه رشد گونه های گیاهی تعیین شده، قرار دارد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 94 با ارسال نامه ای به استاندار فارس، خواستار مکان یابی پروژه های توسعه ای پالایشگاه شیراز در خارج از محدوده پارک ملی بمو و ایجاد مکان جدید در ایزدخواست، اراضی خالدآباد و داریون شد.
در نامه معصومه ابتکار خطاب به استاندار فارس آمده است: توان سنجی و ارزیابی زیستگاه ها در حدود پارک های ملی با هدف دستیابی به سه کاربری مدنظر یعنی حفاظت، پژوهش و مطالعات و تفرج ضابطه مند صورت می پذیرد و تثبیت وضع موجود محیط زیست، رفع تعارضات و بهبود و بهسازی زیستگاه از اهداف اصلی این برنامه های مدیریتی است.
این نامه افزوده است: مطابق قوانین و مقررات، بارگذاری هرگونه فعالیت های توسعه ای غیرهمخوان با محیط زیست در محدوده پارک های ملی در چارچوب تعهدات ملی و بین المللی قابل توصیه نخواهد بود.
در این نامه عنوان شده است: توسعه و بارگذاری صنایع، به ویژه واحدهای پالایشگاهی و صنایع وابسته به دلیل اثرگذاری سوء به خصوص در فاز بهره برداری به نحو قابل ملاحظه ای ارزش های کمی و کیفی زیستگاهی را در عرصه های طبیعی کاهش داده و عملا قابلیت این اراضی به منظور اجرای اهداف برنامه های مدیریتی در شعاع تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم از دست خواهد رفت.
در این نامه آمده است: با توجه به موارد مطرح شده و نظر به این که ظرفیت قابل تحمل محیط زیست در محدوده دشت زرقان به دلیل تاثیرگذاری شدید صنایع و واحدهای در حال فعالیت و پالایشگاه شیراز به نحو قابل ملاحظه ای دچار محدودیت شده، تاکید این سازمان پس از بررسی های کارشناسی، مکان یابی و تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی پروژه در خارج از محدوده پارک ملی بمو است.
فرماندار شهرستان شیراز در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به مشکلات ناشی از اجرای طرح مسکن مهر لپویی زرقان، گفت: همگان واقف هستیم که این طرح مانند یک موجود ناقص الخلقه، دارای معایب زیادی است اما اهتمام دولت تدبیر و امید معطوف به رفع این مشکلات و جلوگیری از ضرر و زیان مردم است.
امام جمعه زرقان هم در این نشست اظهار داشت: فعالیت در بخش های تابعه شهرستان، کار بسیار دشواری است زیرا مردم توقعاتی از مسئولان دارند که چنانچه قابل انجام نباشد موجب دلخوری آنان خواهد شد.
حجت الاسلام هادی ربانی شیرازی افزود: مردم ساکن در بخش ها باید محدودیت های موجود برای مسئولان این مناطق را در نظر بگیرند و مطمئن باشند که این مسئولان دلسوزانه به وظایف خود عمل می کنند.
وی بیان کرد: در مقابل مدیران و مسئولان هم باید با شور و امید نسبت به حل مشکلات مردم در این مناطق اقدام و تلاش کنند تا این امیدواری به مردم نیز منتقل شود.
بخشدار زرقان نیز گفت: با توجه به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ایشان با مسئولان ارشد دولت تدبیر و امید مبنی بر حل معضل اشتغال و رفع مشکلات معیشتی مردم، این موضوع به عنوان چارچوب کاری مدیران در بخش زرقان مد نظر قرار گرفته است.
فرشاد کوشا افزود: همه ما واقف به این موضوع هستیم که چنانچه اشتغال پایدار در یک منطقه وجود نداشته باشد بسیاری از آسیب های اجتماعی در کمین مردم آن منطقه خواهد بود و بر همین اساس بسیاری از طرح های اشتغالزا در دولت تدبیر و امید در این بخش به سرانجام رسیده است.
وی اظهار داشت: با حمایت های دولت تدبیر و امید، بسیاری از طرح های نیمه تمام گذشته و همچنین طرح های جدید ظرف چهارسال گذشته در این منطقه به بهره برداری رسید و شماری از آنها نیز امسال در هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) افتتاح شد.
در این نشست، از تعدادی مدیران، کارمندان نمونه اداره های بخش زرقان و همچنین خبرنگاران تجلیل شد.
7379 /6118
خبرنگار: سعید فانی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.