به گزارش ایرنا، دبیر علمی همایش ملی جامعه بینا و شهروند نابینا در این همایش گفت: زیربنای تمام مشکلات جامعه تحقیق و پژوهش است.
نرگس نیکخواه اظهار کرد: با برگزاری این همایش ها و دعوت از محققان و پژوهشگران و برگزاری کارگاه های تخصصی تلاش می شود تا فعالیت ها در راستای تولید دانش باشد.
وی با اشاره به ارسال 47 چکیده مقاله و 39 اصل مقاله به دبیرخانه این همایش، افزود: در این همایش 2 روزه هشت مقاله بصورت سخنرانی و 22 مقاله بصورت پوستر ارائه می شود.
وی علت نامگذاری همایش با عنوان «جامعه بینا ، شهروند نابینا» را توجه هرچه بیشتر جامعه به قشر نابینا و کم بینا بیان کرد و افزود: نابینایان و کم بینایان نیز قشری از جامعه هستند که باید از هر نظر مورد توجه مسئولان، دولت و مردم قرارگیرند.
رئیس دانشگاه کاشان نیز در این همایش نقش خانواده را در پیشگیری از مشکلات نابینایان حائز اهمیت دانست و گفت: بسیاری از معلولیت ها به خصوص کم بینایی و نابینایی در کودکی قابل درمان است و با مراجعه به مرکزهای سنجش می توان عیوب چشمی که در ظاهر نمایان نیست را تشخیص داد و درمان کرد.
' عباس زراعت ' مهمترین رسالت دانشگاه را ارتباط با جامعه و برطرف کردن نیازهای قشر آسیب پذیر بیان کرد و افزود: دانشگاه با ارتباط هرچه بیشتر با افراد می تواند نیازهای جامعه را بررسی و با ارائه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی برای برطرف شدن مشکلات جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد.
وی با تاکید بر رسیدگی به حقوق جامعه نابینایان از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه خواست بخشی از رساله ها و پایان نامه های خود را به چگونگی راهکارهای لازم برای احقاق حقوق جامعه نابینایان اختصاص دهند.
بررسی زمینه های تشکیل خانواده برای افراد نابینا و کم بینا، توانمندسازی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، مبانی تحکیم خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، شناسایی نقش مداخله بهنگام در عرصه توانمندسازی خانواده های افراد با آسیب بینایی ازجمله محورهای اصلی همایش ملی جامعه بینا ، شهروند نابیناست.
نقش آموزش در ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای افراد آسیب بینایی، عامل های موثر بر تسهیل فرایند ازدواج وتشکیل خانواده نابینایان و کم بینایان و نفش دسترسی نابینایان، کم بینایان و خانواده های آنان به خدمات، امکانات و تجهیزات توانبخشی،کمک زیستی و حماتی در ارتقای زندگی این افراد از دیگر موضوع های این همایش است.
همایش ملی «جامعه بینا، شهروند نابینا» با محوریت نقش و عملکرد خانواده با حضور محققان، پژوهشگران و جمعی از نابینایان و کم بینایان سراسر کشور به مدت 2 روز در دانشگاه کاشان برگزار می شود.
6136 / 2093 ** خبرنگار: یوسف صائب ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.