پیش بینی ها حاکی از کشتار 5-3 هزار راس دام در شیراز برای آیین مذهبی عید قربان است. این در حالی است که مسئولان هشدار می دهند مراقب باشید در این روزها سلامتی خودتان و آنهایی که برایشان گوشت قربانی می برید، قربانی بیماری های دام نشود. آن چه در این میان حائز اهمیت است این است که امسال برخلاف گذشته و عرضه و فروش دام در سطح شیراز با راه اندازی کمپ های کشتار دام در کنار میادین عرضه آن است به این صورت که افراد بعد از خرید دام از میادین عرضه می توانند آن را تحویل کشتارگاه های 5 متر در 14 متری که در کنار این میادین عرضه شده ایجاد گردیده بدهند تا کارشناس دامپزشکی نسبت به بررسی سلامت دام و عاری بودن از بیماری های مشترک دام و انسان مطمئن شود و سپس در این مراکز کشتار شده و لاشه دام بدون ضایعات تحویل افراد شود.
این خلاصه توضیحاتی است که مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس به خبرنگار ما داد.
هدایت ا... رحیمی در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: در طرحی مشترک بین اداره کل دامپزشکی، سازمان میادین و مشاغل شهرداری و اتحادیه های مربوطه در حوزه عرضه دام با نظارت و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی فارس، ساز و کار لازم برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از افزایش قیمت دام اندیشیده شده است.
وی با بیان اینکه در مجاورت 17 میدان عرضه دام در شیراز، جایگاه کشتار دام راه اندازی شده است، افزود: این 17 مرکز شامل میدان مطهری، بولوار قدوسی، میدان کلبه، میدان پارسه، میدان کوزه گری، میدان شهید فهمیده، سه راه دارالرحمه، میدان قصردشت، بولوار شهید رجایی (فرهنگ شهر)، چهار راه شریف آباد، کمربندی ابتدای میثم جنوبی، کمربندی خروجی شهرک مهدی آباد، بولوار میرزای شیرازی (ابتدای شهرک انجیره)، بولوار نصر (میدان نصر) و همچنین 3 جایگاه در کمربندی شیراز (خروجی یک، دو و سه) می باشد.
رحیمی بیان داشت: جایگاه های کشتار دام که توسط سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز راه اندازی شده شامل یک سکوی سیمانی بزرگ به همراه تجهیزات لازم برای هدایت خونابه و ضایعات است و به تانکر آب بهداشتی نیز مجهز است.
وی ادامه داد: در این جایگاه ها، شهروندان می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای دام خود را برای کشتار تحویل داده و پس از کشتار، جدا کردن پوست و خالی کردن شکمبه، لاشه دام خود را در حالت بسیار بهداشتی تحویل بگیرند.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه این 17 میدان عرضه و جایگاه کشتار دام از ساعت 5 صبح عید قربان کار خود را آغاز می کنند افزود: در تمامی میادین عرضه و جایگاه کشتار دام، کارشناسان و بازرسان دامپزشکی حضور داشته و بر سلامت دام نظارت می کنند.
رحیمی با اشاره به روی کار بودن بیماری ها مشترک دام و انسان به خصوص در فصول گرم سال افزود: در جایگاه های کشتار دام ها قبل از کشتار مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند و چنانچه حامل این بیماری ها باشد تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد.
وی گفت: تمامی افرادی که قصد ذبح گوسفند در عید قربان دارند حتی اگر دام خود را از 17 مرکز مذکور خریداری نکرده باشند می توانند آن را برای تعیین سطح سلامت دام و کشتار آن به این مراکز تحویل دهند.
رحیمی با این توصیه به شهروندان که چنانچه گوشت قربانی به دستشان رسید حتما نسبت به نگهداری یک روزه آن در یخچال اقدام و سپس آن را مصرف کنند، افزود: گرچه تدابیر لازم برای عرضه دام سالم اندیشیده شده اما هنوز هم احتمال آنکه عده ای دام مورد نیازشان را از مراکزی که تحت نظارت نیستند تامین کنند وجود دارد بنابراین شرایط احتیاط نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 24 ساعت است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که 55 دامپزشک، 88 بازرس و 45 ناظر شهری در 24 کانون عرضه دام به صورت ثابت و سیار حضور دارند یادآور شد: با این وجود از آن جا که طبق ماده 18 قانون سازمان نظام دامپزشکی و آیین نامه ماده 2 تبصره 2، ذبح گوسفند خارج از کشتارگاه های رسمی فقط در روز عید قربان مجاز است احتمال آن که افراد از مراکزی که تحت نظارت نیستند دام تهیه کنند وجود دارد بنابراین رعایت شرایط و ضوابط استفاده از گوشت برای افزایش سطح سلامت مردم الزامی است.
وی با این توصیه به مردم که دام خود را از مراکز پیش بینی شده تهیه کرده و یا آن را به 17 جایگاه کشتار دام که اسامی آن ها اعلام شد، تحویل دهند افزود: چنانچه دام حامل بیماری تب کریمه کنگو باشد حتی با دست زدن افراد به لاشه آن بعد از کشتار نیز به این بیماری دچار می شوند.
رحیمی با اشاره به پیش بینی کشتار 3 هزار تا 5 هزار راس دام در عید قربان توسط شیرازی ها گفت: در این 17 مرکز عرضه دام امکان عرضه 3400 راس دام وجود دارد اما مراکز کشتار دام ظرفیت کشتار بالاتری داشته و هر تعداد دام به آنها تحویل داده شود، آن را کشتار می کنند.
وی اظهار داشت: دو اتحادیه تعاونی عشایری فارس و اتحادیه کشاورزی دامداران استان مسئولیت تامین دام مصرفی در عید قربان را تا هر میزانی که باشد عهده دار شده اند که این مهم از افزایش قیمت دام جلوگیری می کند. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو بره و کره نر و گوسفند زیر 40 کیلوگرم 16 هزار تا 16500 تومان، میش کشتاری و گوسفند بالای 40 کیلوگرم 10 تا 12 هزار تومان می باشد که تا عید قربان نهایتاً
قیمت هر کیلو 500 تا هزار تومان گران شود.
رحیمی اظهار امیدواری کرد با تمهیدات اندیشیده شده هم بازار دام زنده در روزهای منتهی به عید قربان آرام باشد و نوسان قیمتی اتفاق نیفتد و علاوه بر آن دام سالم تحویل مردم شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 728865
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.