دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم استفاده از دانش و تجربه کارشناسان و عملکرد و اجرای دقیق طرح های انتقال آب از حوزه ای به حوزه دیگر تاکید کرد و افزود: در 15 سال اخیر که بارشها در کشور ماه کاهش یافته در کشورهای همسایه شمالی ما این بارشها فزونی داشته است . این تغییرات می تواند به دلیل همین دخالت ها ی غیر کارشناسی در طبیعت و اقلیم باشد .
وی با تاکید بر اینکه انتقال آب حوزه به حوزه و باروری ابرها می بایست با مطالعات دقیق کارشناسی همراه باشد اضافه کرد : گرچه توسعه دانش در زمینه باروری ابرها بسیار بنیادی است، بایستی توجه داشت که بدون گسترش جنگلها و مراتع و تامین آب تالابها، نمی توان با اتکا به باروری ابرها کمبود آب در کشور را جبران نمود.
استاد و مدیر مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز تاکید کرد : این بهره برداری ها می تواند میزان بارش کشور را دچار کاهش چشمگیری نماید که نابودی منابع آب و خاک کشور در آینده را در پی خواهد داشت.
دکتر ناظم السادات همچنین به اجرای پروژه هایی که بر کیفیت آب دریاها اثر می گذارند اشاره کرد و گفت : طرح ها یانتقال آب بین حوزه ای بایستی حتما به تایید مراکز مهم علمی کشور برسند و مسئولیت آن بر دوش یک شخص علمی و سازمان علمی باشد.
وی همچنین بر لزوم کنترل جمعیت کشور به عنون یک راهکار کارشناسی تاکید کرد و با بیان اینکه افزون بر کنترل جمعیت کشور، پراکنش جمعیت نیز نشان پر رنگی بر محیط زیست دارد گفت : شکل گیری کلانشهرها و گسترش آنها پیامدهای زیانباری برای کشور دارد. آلودگی هوا و انتشار افسار گسیخته انرژی گرمایی و گازهای گلخانه ای در شهرهای بزرگ زندگی مردم را با تنش های محیطی فراوانی روبرو خواهد ساخت و بجای سرمایه گذاری در زیرساختها درآمدهای ملی برای درمان بیماریهای ناشی از آلودگی هوا و آب هزینه خواهد شد.
به گفته وی تامین آب سالم برای ساکنین شهرها هم اکنون یکی از نگرانی های بزرگ پیش روی دولت می باشد. سطح آب در چاههای تامین آب شهرها با افت فراوانی روبروست و انتقال آب از دیگر حوزه ها نیز کاری پرگزند و به دور از آینده نگری است. بنا بر این باید کاری کرد که مردم در شهر و روستای خود بمانند و این نیازمند برنامه های فراوانی است.
دکتر ناظم السادات همچنین بر لزوم تامین اعتبار لازم برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی ، نقش دادن دانشگاه و دانشگاهیان برای آغاز و پایان پروژه های عمرانی در سطح کشور تاکید کرد و گفت : با نگرش بیشتر به محیط زیست باید از همه تواناییهای علمی هر منطقه بهره برد تا کارهای عمرانی در شهر وروستا برپایه هایی استوار باشد که پایداری محیط زیست را به دنبال داشته باشد. باید همه دانشگاههای کشور را برای پایش و نظارت بر پروژه های عمرانی کشور دخالت داد و بدون تایید پایه های علمی، از اجرای پروژه ها دوری نمود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه روند گرم شدن هوا جدی و تهدید آمیز است گفت : برای مقابله با گرمایش بیشتر هوای کشور، مشارکت همگانی مردم در طرحهای درختکاری و جنگلداری سرنوشت ساز است.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.