به گزارش خبرنگارایرنا ، مهندس عطا الله زمانی شنبه در آستانه دهه حساب 100 امام و سالروز تاسیس بنیاد مسکن در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : در باران های سیل آسای اواخر سال گذشته یک هزار و 639 واحد شهری آسیب جدی دید که به مرور در سال جاری با اعطای تسهیلات در اولویت بازسازی قرار دارند .
وی گفت:‌ تسهیلات 18 میلیون تومانی در روستاها و 20 میلیون تومانی در شهرها برای بازسازی این واحدها در نظر گرفته شده و در مناطق روستایی استان فارس نیز پنج هزار و 660 واحد روستایی بر اثر سیل خسارت دیدند که نیاز به تعمیرات اساسی دارند .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس در ادامه گفت : همزمان با دهه حساب 100 حضرت امام ، پروژه‌های عمرانی و مسکونی با اعتبار 297 میلیارد و 615 میلیون تومان در این استان به بهره ‌برداری می‌ر‌سد.
زمانی با بیان جزئیاتی از طرح های آماده افتتاح گفت : بهسازی 7 هزار و 481 واحد مسکن روستایی با اعتبار 224 میلیارد و 430 میلیون ریال ، بازسازی 351 واحد مسکن روستایی با اعتبار 11 میلیارد و 121 میلیون تومان و اجرای 9 پروژه طرح هادی روستایی با اعتبار 996 میلیون تومان از برنامه‌های ویژه دهه حساب 100 امام خمینی (ره) در استان فارس است .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد : در مسکن شهری نیز 622 واحد مسکونی در قالب 6 پروژه و با اعتبار 61 میلیارد و 70 میلیون تومان دراین دهه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت : 19 هزار و 100 خانوار استان فارس از مواهب و مزایای طرح های دهه حساب 100 امام بهره‌مند می‌شوند.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس همچنین با اشاره به زلزله اواخر سال گذشته در شهرستان خنج گفت : در زمین لرزه شهرستان خنج 206 واحد مسکونی تخریب شد که اعتبارات ساخت و نوسازی آنها ابلاغ شده است.این اعتبارات و تسهیلات امسال در قالب وام های کم بهره و کمک های بلاعوض به خانوارهای خسارت دیده پرداخت می شود .
زمانی همچنین گفت: مهم‌ترین فعالیت بنیاد مسکن در زمینه توسعه روستاها تهیه طرح هادی است و بنیاد مسکن استان فارس باید برای حدود 2 هزار و 400 روستای بالای 20 خانوار این استان طرح هادی تهیه کند که تاکنون در 2 هزار و 329 روستا این طرح تهیه شده است و به زودی جشن اتمام تهیه طرح هادی در روستای استان فارس برگزار می‌شود.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: در سال گذشته طرح هادی در 664 روستا عملیاتی شده است و در مجموع از ابتدا تا کنون در یک هزار و 30 روستای بالای 20 خانوار استان فارس این طرح ها اجرا شده است.
وی همچنین به اجرای طرح توسعه معابر در قالب سهمیه قیر رایگان اشاره کرد و گفت : پارسال 2 میلیون متر مربع از معابر روستایی این استان آسفالت شده است، این میزان آسفالت معادل 200 کیلومتر طول معابر است و 12درصد از حجم فعالیت های آسفالت معابر کشور را به خود اختصاص داده است .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس همچنین به واگذاری زمین درمناطق روستایی به اقدامی برا ی ایجاد انگیزه در روستاییان و کاهش مهاجرت ها اشاره کرد و گفت : در سال گذشته 2 هزار و 949 قطعه زمین برای ساخت مسکن به روستاییان واگذار شده است، همچنین از ابتدای اجرای این طرح تاکنون نیز 86 هزار و 275 قطعه زمین به روستاییان استان فارس واگذار شده است و در نظر است که در سال جاری هم 2 هزار قطعه زمین به متقاضیان روستایی واگذار شود.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس صدو اسناد مالکیت را هم از کارکردهای مشترک بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد و املاک دانست و گفت : در سال گذشته 13 هزار جلد سند مالکیت روستایی و 7 هزار جلد سند مالکیت در شهرهای زیر 25 هزار نفر در استان فارس صادر شده است، در قالب این طرح از ابتدا تاکنون 276 هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری در این استان صادر شده است.
زمانی اجرای طرح های مقاوم سازی را دراستان فارس از اولویت های بنیاد مسکن بر شمرد و گفت : از 388 هزار و 680 واحد مسکونی روستایی استان تاکنون 218 هزار واحد مسکونی که معادل 56 درصد واحدهای روستایی است مقاوم‌سازی شده‌ ، در سال جاری نیز سهیمه بهسازی و نوسازی 14 هزار و 800 واحد روستایی به بنیاد مسکن ابلاغ شده است .
مدیر کل بنیاد مسکنن استان فارس عمده واحدهای غیرمقاوم استان را در اطراف کلان‌شهر شیراز دانست و گفت : این ساخت‌ و سازها خارج از طرح هادی انجام شده و بدون مجوز است و بنیاد مجوزی برای اعطای تسهیلات به واحد های خارج از طرح های هادی ندارد .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس به احداث سرپناه برای خانوارهای دارای 2 معلول و بیشتر هم اشاره کرد و گفت : برای کمک به تامین مسکن معلولان تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز منعقد شده است، براساس این تفاهم‌نامه برای 934 خانواده‌ دارای دو معلول و بیشتر استان فارس مسکن ساخته می‌شود که تاکنون کار ساخت 140 واحد مسکونی آغاز شده و 42 از این واحدها تکمیل شده است.
زمانی با بیان اینکه تامین زمین برای خانوارهای شهری بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن و راه‌ و شهرسازی است، افزود: براساس این تفاهم‌نامه 32 میلیون تومان وام بلاعوض در نقاط شهری و 18 میلیون تومان وام بلاعوض در نقاط روستایی برای تامین مسکن خانواده‌های دارای دو معلول در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول اعطای تسهیلات 15 میلیون تومانی با بهره 5 درصد به خانواده‌های دارای دو معلول در نقاط روستایی را دراولویت دانست و گفت : بنیاد مسکن در نقاط روستایی 2 میلیون تومان وام بلاعوض به روستاییان پرداخت می‌کند و زمین را نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.
زمانی همچنین با تشریح عملکرد بنیاد در حوزه مسکن شهری گفت : در سال گذشته یک هزار و 261 مسکن شهری توسط بنیاد مسکن استان ساخته شده و امسال نیز ساخت یک هزار و 524 واحد مسکن شهری در برنامه قرار دارد ، در حوزه مسکن مهر نیز تاکنون از مجموع حدود 29 هزار مسکن مهر تعهد شده 26 هزار و 209 واحد مسکن مهر تکمیل و واگذار شده است و تا شش ماه اول امسال کار مسکن مهر دراستان فار سبه سرانجام نهایی می رسد .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.