عبدالغفور ایران نژاد روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: شهرستان راهبردی و متصل به آب های اقیانوسی چابهار از نظر شاخص های بهره مندی از آب سالم بهداشتی در پایین ترین رده استانی قرار دارد به طوری که 79 درصد مردم دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارند.
وی افزود: برای تکمیل مجتمع 261 روستایی پلان، پیرسهراب و تلنگ 350 میلیارد ریال اختصاص پیدا کرده است تا 18 کیلومتر خط انتقال آب از سد زیردان به این روستاها انجام شود.
وی گفت: طرح آبرسانی به 261 روستای شهرستان چابهار از سال 1384 آغاز و برای اجرای آن تا پایان سال 1393، 453 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی پیش بینی کرد: با تکمیل این طرح آبرسانی در افق 25 ساله جمعیت 144 هزار و 517 نفر در چابهار از آب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید برای حل مشکلات بی آبی در چابهار فکر اساسی کند.
ایران نژاد ساخت آب شیرین کن با ظرفیت بیش از یک میلیون مترمکعب را در منطقه خواستار شد و افزود: از حوزه زرآباد کنارک تا پسابندر و گواتر چابهار حداقل پنج کارخانه آب شیرین کن با ظرفیت هر کدام 200 هزار مترمکعب نیاز است تا آب آشامیدنی مردم مناطق شهری و روستایی، بخش های کشاورزی و صنعت در حوزه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند تامین شود.
وی بر ساماندهی هوتگ (گودال های محل نگهداری آب در دشتیاری، پلان و تلنگ) تاکید کرد و اظهار داشت: ساخت سازه های آبخیزداری به منظور جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی دشتیاری نیازمند اعتبارات ملی است.
وی گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های متعدد مسئولان، میلیون ها مترمکعب آب سد زیردان چابهار بدون هیچ استفاده ای در حال تبخیر شدن است و زمین های پایین دست کاملا خشک شده و مردم با مشکلات خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.
نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ توجیهی ندارد بعد از گذشت سال ها مردم سواحل مکران در کنار آب های اقیانوسی بدون آب و همچنان تشنه باشند.
ایران نژاد از وضعیت آموزش، بهداشت، اجرای طرح هادی روستایی و پوشش تلفن همراه نیز انتقاد کرد و افزود: چه فردی پاسخگوی سرانه 48 سانتی متری فضاهای آموزشی به ازای هر دانش آموز در شهر و تنها بندر اقیانوسی کشور است.
وی گفت: هم اینک شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند نیازمند ساخت بیش از پنج هزار و 700 کلاس درس برای رسیدن به سرانه استاندارد فضاهای آموزشی کشور هستند.
وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال اجراست اما متاسفانه فکری برای 2 بانده کرده راههای منتهی به چابهار نمی شود و باید 10 تا 20 سال دیگر در انتظار تکمیل راه آهن، ایجاد خط منظم کشتیرانی، فرودگاه، ایجاد بندر برای منطقه آزاد و جاده های ترانزیتی 2 بانده و استاندارد بود.
وی گفت: طرح توسعه برق در روستاها تعطیل و یا با کندی اجرا می شود به طوری که هزاران خانوار در صدها روستای حوزه انتخابیه چابهار برای یک تیر برق بیش از پنج تا 10 سال در انتظار هستند.
وی بر ساخت 200 کیلومتر بزرگراه در محدوده راههای منتهی به چابهار از طریق نیکشهر، کنارک و سرباز تاکید کرد و گفت: به دلیل ترافیک بالای ترددها، هر روز شاهد تصادفات و آتش سوزی وسائط نقلیه در منطقه هستیم.
نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم شهر کنارک سال ها با مشکلات رهاسازی آب های سطحی بارندگی و فاضلاب مواجه هستند به طوری که بوی بد تعفن و لجن زارها برای ساکنان محلات آزار دهنده است.
ایران نژاد گفت: صدها نفر از کارکنان راه و شهرسازی و شهرداری های حوزه انتخابیه نیکشهر، قصرقند و چابهار برای پرداخت حقوق با مشکل مواجه هستند.
به گزارش ایرنا، حوزه انتخابیه چابهار شامل چهار شهرستان چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند، 9 بخش، هزار و 440 روستا، 33 هزار کیلومتر مربع وسعت و دارای جمعیتی بالغ بر 490 هزار نفر است.
3043**3042 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.