رضا جبار ایمانی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به تجربه وقوع رانش زمین در این مناطق، پیش بینی می شود با وقوع بارندگی ها، مشکل افزایش رانش زمین در اردیبهشت ماه نیز وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون 34 واحد مسکونی در روستای پسرکانلو بر اثر رانش زمین، دچار خسارت شده است افزود: خسارت در 17 واحد مسکونی، 60 تا 100 درصد گزارش شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد افزود: 14 واحد مسکونی 30 تا 60 درصد خسارت دیده اند و خسارت در سه واحد مسکونی نیز کمتر از 30 درصد به ثبت رسیده است.
وی گفت: در روستای نرگسلوعیا نیز پنج سازه بین 60 تا 100 درصد خسارت دیده است که البته خسارت ها در این روستا در منازل مسکونی نبوده و سرویس بهداشتی که در حیات ساخته شده و یا جایگاه نگهداری دام دچار خسارت شده است.
جبار ایمانی اظهار کرد: با همکاری جمعیت هلال احمر استان، هشت دستگاه کانکس برای اسکان خانواده های حادثه دیده به روستای پسرکانلو منتقل و به روستاییان تحویل داده شده است اما مردم هنوز خانه های آسیب دیده خود را تخلیه و ترک نکرده اند.
وی افزود: هشدارهای لازم به مردم داده شده و به صورت کتبی اعلام کرده ایم که وقوع هر گونه حادثه احتمالی و وارد شدن خسارت جانی و مالی بر عهده ساکنان این منازل غیر مقاوم است اما هنوز مردم در منازل خود ساکن هستند.
وی درباره علت وقوع حادثه رانش زمین گفت: خاک منطقه دهستان بدرانلو خاک رسی است و بر این اساس مستعد رانش است و در فصل بهار و به هنگام بارندگی، مشکل رانش زمین ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد چاه های جذبی که برای جمع آوری فاضلاب در منازل حفر شده نیز بر مشکل رانش افزوده است از این رو یکی از راه کارهای حل مشکل، اجرای طرح جمع آوری فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد در باره جابه جایی روستای پسرکانلو گفت: جابه جایی روستا کاری پر هزینه است و از آنجایی که شرایط خاک منطقه مستعد رانش زمین است، جابه جایی روستا نمی تواند مشکل را به صورت اساسی حل کند بنابراین باید راهکارهای دیگر مورد توجه قرار گیرد.
جبار ایمانی افزود: یکی دیگر از راه کارها استفاده از مصالح نوین و سبک در ساخت و سازها است.
وی در عین حال تاکید کرد: راهکار قطعی و درست تنها توسط مشاور و از طریق انجام مطالعه های لازم قابل ارائه است زیرا شرایط جغرافیایی دهستان بدرانلو به گونه ای است که بدون انجام مطالعه دقیق نمی توان راهکار مناسبی در این زمینه ارائه داد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بجنورد پیش از این، گفته بود روستای پسرکانلو نیاز به جابجایی دارد و سه نقطه برای جابه جایی این روستا جانمایی شده و خاک هر کدام از این نقاط که در آزمایش های خاک شناسی مناسب تر باشد، محل جابه جایی روستای پسرکانلو خواهد بود.
جبار ایمانی اعلام کرده بود: نظر اعضای ستاد بحران شهرستان و فرماندار بجنورد نیز بر این است که روستای پسرکانلو باید جابه جا شود.
روستای پسرکانلو با 65 خانوار جمعیت در 25 کیلومتری بجنورد قرار دارد.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.