به گزارش دریافتی پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجری طرح مطالعات همگروهی شهرستان خرامه در بازدید دانشجویان دانشکده بهداشت شیراز از چگونگی اجرای این طرح، بیان داشت: از سه سال پیش مقدمات اجرای این طرح فراهم و در پاییز سال 93 ثبت نام از افراد بالای 40 سال در شهرستان خرامه و روستاهای اطراف آن آغاز شد.
عباس رضاییان افزود: ظرف مدت یاد شده، اطلاعات مربوط به شاخص های سلامت 11هزار نفر شامل داده های جمعیت شناسی (دموگرافیک) عادت های غذایی، شیوه زندگی و اطلاعات آزمایشگاهی در این طرح ثبت شده است.
وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح، مطالعه عوامل خطر در بیماری های غیرواگیر با تاکید بر بیماری های قلبی، سرطان ها، دیابت و فشار خون انجام می شود.
مجری طرح مطالعات همگروهی در خرامه اظهار داشت: در این مطالعه، قرار است شاخص های سلامت در مدت 10 سال برای افراد نام نویسی شده پیگیری و پایش شود و هر سال وضعیت آنها به لحاظ عوامل خطر این بیماری ها، مورد بررسی قرار گیرد.
در این بازدید، دانشجویان مقطع دکترای گروه اپیدمیولوژی (همه گیرشناسی) دانشکده بهداشت شیراز، با نحوه اجرای این طرح، میزان پیشرفت و تجربیات به دست آمده در این زمینه آشنا شدند.
شهرستان خرامه در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است.
مطالعه همگروهی، نوعی مطالعه مشاهده‌ای است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و بوم شناسی (اکولوژی) کاربرد دارد. این مطالعات به بررسی مولفه های خطر می‌پردازد و گروهی از افراد سالم (عاری از بیماری) را تحت بررسی قرار می‌دهد. در این شیوه از روابط و همبستگی‌ها برای تعیین میزان عوامل خطر در کنار یکدیگر استفاده می شود.
مطالعات همگروهی (کوهورت) بیشتر آینده‌نگر است.
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.