به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، فریدون عزیزی روز پنجشنبه در دومین روز از برگزاری همایش ملی سلامت معنوی در قم اظهار داشت: امروزه 90 درصد غربی‌ها و دانشکده‌های پزشکی آمریکا دروس سلامت معنوی را وارد کرده‌اند.
وی با بیان این که سلامت معنوی باید به نحو مطلوب در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: در دانشگاه جرج واشنگتن سلامت معنوی به‌عنوان واحد درسی است و در بسیاری از دانشکده‌های ما این واحد درسی گنجانده نشده است.
وی افزود: اساس دانشکده‌های ایران بر اساس طب اروپایی است، جدا بودن مساله معنویت از دانشکده‌های پزشکی به‌ طور کامل مشهود است، کمبود وقت، تلقین باورهای خود به بیمار و اولویت امور معنوی در مقابل سایر ابعاد پزشکی ازجمله مشکلات است.
معاون فرهنگستان علوم پزشکی بابیان این که ابعاد سلامت بیشتر جسمی است، گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای در هیچ‌یک از دانشکده‌های پزشکی در مورد سلامت معنوی نداریم.
عزیزی با اشاره به راه‌های ترویج سلامت معنوی در میان دانشجویان گفت: نخست این که دانشجویان را با سلامت معنوی آشنا کنیم، دوم این که از افرادی که دوره کارشناسی را در دانشکده‌هایی مانند دانشگاه امام صادق(ع) گذرانده‌اند دانشجوی پزشکی انتخاب کنیم و سومین مساله این است که از ابتدا مسائل سلامت معنوی را برای کل جامعه در نظر بگیریم که روندی بسیار طولانی است.
معاون فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: باید دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های پزشکی آشنایی بیشتری با سلامت معنوی پیدا کنند تا خدمات بهتری به جامعه ارائه شود.

** حجت الاسلام سقای بی ریا: دعا موتور محرکه معنویت است
عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این همایش گفت: دعا موتور محرکه معنویت است و علاوه بر این که ارتباط با خداوند ایجاد می کند تمام ابعاد معنویت را نیز پوشش می دهد و گاهی یک دعا دنیا و آخرت انسان را تامین می کند.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا افزود: در مسائل پزشکی به دعا چگونه نگاه و از آن به چه صورت استفاده می کنیم؟ معمولا دعا را برای شفا می خواهند و دعا می کنند که بیماری برطرف شود.
وی گفت: نهایت هدف از دعا می شود شفای بیمار و یا حداکثر این که به بیمار روحیه داده می شود که در محافل دعا به آن پرداخته می شود.
سقای بی ریا ابراز داشت: ارتباط یک انسان با خدای متعال در ابعاد بینش و گرایش و رفتار باید اینگونه باشد که خدا را بشناسیم و نوع ارتباط نیز مشخص شود.
وی گفت: باید تلاش کنیم که معنویت آسیب ندیده و همواره برقرار باشد.
سقای بی ریا تصریح کرد: سلامت پزشکی هدف نیست و باید به آن هدف اصلی یعنی سلامت معنوی برسیم و این امر همواره مد نظر قرار گیرد.
چهارمین همایش ملی سلامت معنوی به همت فرهنگستان علوم پزشکی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دانشگاه علوم پزشکی قم با محورهای سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی در نظام سلامت، مراقبت های معنوی در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت معنوی تجارب ملی و فراملی با حضور طلبه های حوزه های علمیه، دستیاران دانشجویان گروه پزشکی و کلیه گرایش های روانشناسی، روز گذشته(چهارشنبه) در سالن همایش های غدیر در قم آغاز شد و عصر امروز به کار خود پایان می دهد.
دانشگاه شهید بهشتی تهران میزبان نخستین و دومین دوره این همایش در سال های 92 و 93 بود و سومین دوره آن نیز سال گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شده بود.
1175 / تنظیم کننده و انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.