وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت ۲۷ شهرستان از ۳۶ شهرستان استان فارس را از نظر شیوع ویروس کرونا سفید (کم خطر) اعلام کرد و بازگشایی مساجد در این شهرستان ها را مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع دانست.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت در شهرستان‌های آباده،‌ اقلید، بوانات، خرم‌بید، ممسنی، رستم، زرقان، ارسنجان، بیضا، پاسارگاد، کوه‌چنار، سپیدان، فیروزآباد، بختگان، خرامه،  قیروکارزین، سروستان، خرم‌بید، نی‌ریز، داراب، زرین‌دشت، کوار، فراشبند، اوز، خنج، لامرد و مهر، سفید اعلام شده است.
۹ شهرستان باقی مانده استان فارس نیز در وضعیت زرد (دارای خطر متوسط) قرار دارند.

استقبال مردم از بازگشایی مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد بازگشایی مساجد در شهرستان های دارای وضعیت سفید استان گفت: متاسفانه به واسطه شیوع ویروس کرونا برنامه های نماز جماعت و برنامه های معنوی و مذهبی در مساجد تعطیل شده بود و ما نیز بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند تدابیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا لازم‌الاجرا است از تصمیمات این ستاد در تعطیلی مساجد تبعیت کردیم.
حجت الاسلام یوسف سلمان زاده افزود: با اعلام وضعیت سفید در ۲۷ شهرستان استان فارس به مساجد این شهرستان ها اعلام کردیم نسبت به بازگشایی اقدام کنند و مومنان منتظر چنین فرصتی بودند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارشهای دریافتی از این ۲۷ شهرستان بازگشایی مساجد مورد استقبال مردم مومن و روزه دار واقع شده است.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت: با توجه به اینکه هنوز موضوع شیوع ویروس کرونا منتفی نیست توصیه ما به دست‌اندرکاران مساجد این است که مسایل بهداشتی را رعایت کنند و تذکرهای لازم را ارایه دهند که افراد با دستکش و ماسک وارد مساجد شوند و بعد از هر وعده نماز مساجد ضدعفونی شوند، همچنین سرویس‌های بهداشتی مساجد گندزدایی شود.
حجت الاسلام سلمان زاده افزود: همچنین به مساجد توصیه کرده ایم مهرهایی که سنگ باشند و قابلیت شست , شو داشته باشند را تهیه کنند و در اختیار نمازگزاران قرار دهند تا به عنوان مهر شخصی از آن استفاده کنند و از مهرهایی که به صورت مشترک استفاده می شود پرهیز شود.
وی ادامه داد: به محض اینکه وضعیت سایر شهرستان های استان نیز سفید اعلام شود مساجد در آن شهرستان ها نیز بازگشایی خواهد شد.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت: در این ۲ ماه گذشته که برنامه های نماز جماعت تعطیل بود مردم در انتظار بازگشایی بودند و این بازگشایی استقبال آنان را به دنبال داشت.

حضور بیشتر جوانان در مساجد 
حجت الاسلام سلمان زاده بیان کرد: همچنین شاهد حضور بیشتر جوانان در مساجد هستیم، این جوانان متوجه شدند مسایل معنوی مورد نیاز آنهاست مسایل مادی نمی‌تواند همه آرمانهای آنها را تامین کند.
وی گفت: در شهر شیراز حدود ۴۰۰ مسجد، حسینیه و امامزاده وجود دارد که در این مکانها نماز جماعت برگزار می شود، در سطح استان نیز حدود پنج هزار مسجد، حسینیه و امامزاده وجود دارد که نماز جماعت در آنها برگزار می شود.

مساجد مناطق سفید در سه نوبت باز باشد
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت: از صبح روز ۱۵ اردیبهشت که وضعیت سفید در ۲۷ شهرستان استان اعلام شد تمام مساجد در این شهرستان ها بازگشایی شدند و توصیه ما برگزاری نماز جماعت در سه نوبت بوده است.
حجت الاسلام سلمان زاده افزود: درب مساجد باید در این سه نوبت باز باشد تا مومنان حداکثر استفاده را از فضای معنوی مسجد به خصوص در ماه مبارک رمضان داشته باشند.

نقش مساجد فارس در تامین اقلام بهداشتی و رزمایش همدلی و کمک مومنانه
وی ادامه داد: در ۲ ماه گذشته هر چند نماز جماعت در مساجد و حسینیه ها برگزار نشد اما فعالیت مساجد و حسینیه ها در سطح استان متوقف نشد و بسیاری از این اماکن که دارای امکانات و فضا بودند به کارگاه های تولید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی تبدیل شدند.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت: در زمینه رزمایش همدلی و کمک مومنانه که رهبر معظم انقلاب بر اجرای آن تاکید کردند مساجد و حسینیه های استان به مراکزی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت برگزاری این رزمایش تبدیل شدند و تاکنون در این راستا نقش خوبی ایفا کردند.
حجت الاسلام سلمان زاده افزود: شیوع ویروس کرونا برای ما یک مرحله امتحان و آزمایش بود و در حال حاضر که وضعیت سفید در ۲۷ شهرستان استان اعلام شده است باید حداکثر استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه ها را ببریم.
وی ادامه داد: همچنین باید به شکرانه این نعمت که خداوند برای ما فراهم کرده است بتوانیم دست نیازمندان را بگیریم و به تاسی از کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) و امیر المومنین(ع) که توجه به نیازمندان داشتند نقش خودمان را در این زمینه ایفا کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.