یلدا راهدا، شنبه در نشست تخصصی بانوان فعال در عرصه کارآفرینی، تولید و اقتصاد استان فارس که در شیراز برگزار شد، افزود: نرخ دستمزد زنان نیز در مقایسه با مردان کمتر است و در واقع هنوز نابرابری دستمزد در جامعه وجود دارد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات فراروی زنان کارآفرین این است که بانک‌ها از پرداخت وام‌های کلان به آنها خودداری می‌کنند و از سوی دیگر این دسته از زنان هم وثیقه مورد نظر را برای دریافت وام در اختیار ندارند.
راهدار، همچنین با اشاره به روند رو به افزایش میزان بیکاری زنان دانش‌آموخته بیان کرد: در بهار ۹۸ میزان مشارکت اقتصادی ۴۰ و ۶ دهم درصد بوده که این شاخص برای آقایان ۶۵ درصد اما برای بانوان ۱۶ و یک دهم درصد بوده است.

او اضافه کرد: میزان بیکاری در بهار ۹۸ در بین مردان ۹ و ۲ دهم درصد و در بین زنان ۱۷ و سه دهم درصد بوده که این آمار گویای آن است که چه میزان زمینه حضور زنان را در جامعه مهیا کرده‌ایم.
رییس کانون زنان بازرگان فارس، بزرگترین مانع حضور زنان در اجتماع را موانع فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: هنوز ما برای حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی با موانع بزرگ فرهنگی مواجه هستیم و آنقدر که حضور زنان برای فعالیت اقتصادی در شهرهای کوچک، روستاها و جوامع عشایری راحت‌تر است در جوامع شهری اینگونه نیست.

راهدار ادامه داد: هنوز برنامه‌های اشتغالزایی برای بانوان بیشتر به مشاغل خانگی محدود می‌شود و سهم زنان در تسهیلات مشاغل خانگی بیش از بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری است.
او گفت: بر اساس پژوهش کانون زنان بازرگان فارس، در ترکیب هیات مدیره ثبتی ۹۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی این استان، نام زنان به چشم می‌خورد اما در کمتر از پنج درصد این شرکت‌ها زنان حضور موثر و فعال دارند و فقط از نام آنها در ثبت شرکت استفاده شده و هیچ جایگاهی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

پیشنهاد استفاده از عنوان زنان خودسرپرست به جای بی‌سرپرست
رییس کانون زنان بازرگان استان فارس، همچنین پیشنهاد کرد که به جای استفاده از عنوان زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست از واژه زنان خودسرپرست استفاده شود.

راهدار افزود: هنوز برخی از بانک‌ها از عنوان زنان بی‌سرپرست یا بد سرپرست استفاده می‌کنند که این برای بانوان مفهموم مناسبی نیست.

سند وضعیت زنان فارس در دست تدوین است

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این نشست بیان کرد: سند وضعیت زنان این استان در سه بخش اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در دست تدوین است.

سیده معصومه دستغیب افزود: در این سند در حوزه اجتماعی به مباحثی مانند، افزایش سن ازدواج دختران، افزایش تعداد زنان خودسرپرست، فرصت‌های شغلی در سطوح پایین و نبود توسعه کافی در روستاها در بخش سلامت و بهداشت پرداخته شده است.
وی ادامه داد: افزایش تعداد زنان بیکار دارای تحصیلات عالی، رشد قارچ‌گونه دانشگاه‌ها، عدم تطبیق رشته تحصیلی با نوع اشتغال و افزایش میزان مهاجرت به شهرها و مراکز استان‌ها نیز از جمله مواردی است که در حوزه اقتصادی این سند به آنها توجه شده است.
دستغیب، همچنین به موضوع افزایش شمار بانوان دارای تحصیلات عالی در استان فارس و لزوم برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه اشاره کرد. 

در این نشست،  شماری از بانوان فعال درحوزه‌های صنعت، گردشگری، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.