فرشاد دباغی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعاونی های فعال شهرستان در بخش های اعتبار، مسکن، مصرف، کشاورزی، تولیدی، خدماتی و صنعتی است.

وی با اشاره به راکد بودن تعدادی از این تعاونی ها افزود: مشکلات مالی، اختلاف برخی از اعضای تعاونی ها با هیات مدیره، به پایان رسیدن اعتبار برخی از آنها و عدم تمایل برخی از مالکین به فعالیت از عوامل هم راکد ماندن برخی از تعاونیهای این شهرستان است.

دباغی با اشاره به اینکه با تلاش این اداره تاکنون هفت تعاونی راکد شهرستان فعال شده است اضافه کرد: برای فعال کردن سایر تعاونی های راکد نیز مشکلات آنها در کارگروه رفع موانع تولید بررسی و کارفرمایان به  کار و فعالیت دعوت می شود.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی نمایشگاه های اتومبیل و روان سازی ترافیک برخی از خیابان ها ایجاد نمایشگاه اتومبیل با همکاری نمایشگاه داران بانه در دستور کار قرار گرفته و مقدمات آن نیز فراهم شده است.

دباغی با اشاره به ایجاد اشتغال برای زنان روستایی گفت: برای اشتغال زنان روستای در روستای سبدلو تعاونی ویژه زنان تشکیل شده و همچنین تعاونی زنان سرپرست خانوار و خود سرپرست با همکاری سازمان بهزیستی در بانه تشکیل شده که تعدادی از زنان عضو این تعاونی ها هستند.

وی اضافه کرد: ایجاد تعاونی توسعه بانوان شهرستان نیز یکی از برنامه های است که برای اشتغال زنان اجرایی می شود و بانوان بانه ای می توانند از طریق این تعاونی تولیدات خود را در بازار عرضه کنند.

دباغی تشکیل تعاونی توسعه عمرانی شهری را یکی دیگر از برنامه های اداره تعاون عنوان کرد و گفت: تمام آحاد جامعه می توانند در این تعاونی عضویت داشته باشند و هسته اولیه آن را مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: تعاونی توسعه عمران شهری با کمک دولت تشکیل می شود و در طرح های عمرانی شهرستان مشارکت می کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بانه اظهار داشت: برای ایجاد تعاونی در روستاها آمادگی کامل داریم و طرح روستا تعاون برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها در روستاها اجرا می شود و زمینه شکل گیری مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات پایدار روستای در راستای ایجاد اشتغال روستاییان پرداخت شده گفت: در سال گذشته به ۱۵۴ طرح اشتغال روستای تسهیلات کم بهره با اعتبار ۱۶۰ میلیارد از طریق بانک های عامل پرداخت شده است.

این مسئول افزود: سهمیه شهرستان برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که با پیگیری های انجام شده ۶۰ میلیارد ریال دیگر نیز جذب شد که ۵۲ درصد بیش از سهمیه شهرستان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: امسال تاکنون اعتبارات تسهیلات اشتغال روستای و فراگیر ابلاغ نشده و اعتبارات مشاغل خانگی مشخص شده اما به شهرستان تخصیص نیافته است.

دباغی به مشوق های اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: یکی از طرح های دولت در سال جاری مشوق های بازار کار است که یکی از طرح های بحث یارانه دستمزد است دولت برای تشویق کارفرمایان بخشی از یارانه دستمزد کارگران شغل اولی را تامین می کند.

وی ادامه داد:دولت ۳۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار را به مدت یکسال تامین می کند که برای این طرح شرایطی مانند داشتن مدرک دپیلم به بالا، نداشتن سابقه بیمه، حداقل سن ۳۵ سال و شغل اولی ها را تعریف شده است.

این مسئول یاد آور شد: در اجرای این طرح برای زنان سرپرست خانوار محدودیت سنی وجود ندارد که برای اجرای این طرح اداره تعاون آمادگی لازم را دارد.

سال گذشته دربانه ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به متقاضیان پرداخت شد و برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شد.

این شهرستان مرزی  با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹/۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.