مدیرکل سازمان انتقال خون فارس سه‌شنبه ۱۲ شهریور در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز دهه محرم بیان داشت: در این ماه و در دهه اول عاشورا به دلیل تجمع مردم در هیات‌های عزاداری مطابق سال‌های گذشته تعدادی مراکز خون گیری در این اماکن مذهبی نظر گرفته شده است.

مسعود ترابی خاطر نشان کرد: سازمان انتقال خون ایران در این ایام طرح "نذر خون" را عملیاتی می‌کند و در این راستا مردم می‌توانند خون خود را به تأسی از حرکت انسان دوستانه سیدالشهدا (ع) اهدا کنند.

ترابی با اشاره به اینکه نذر خون حرکتی دارای چند وجهی است، افزود: گام نخست، تأثیر گرفتن از پیام امام حسین (ع) است؛ سپس یادکرد از گذشت و فداکاری او، همچنین تقویت روحیه انسان‌دوستی از  اهداف اجرای این طرح است؛ بنابراین حرکتی که تحت عنوان نذر خون انجام می‌شود ابعاد گسترده‌ای دارد که می‌تواند حرکتی ثمربخش و معنوی ایجاد کند.

حرم شاهچراغ (ع) و سید علاالدین حسین (ع) پایگاه نذر خون می‌شود

مدیر کل انتقال خون فارس اعلام کرد: در سوگواری‌های ماه محرم، سازمان انتقال خون حضوری مؤثر به‌ صورت سیار در حرم شاهچراغ (ع) دارد. این واحد سیار انتقال خون از پنجشنبه چهاردهم شهریور ماه جاری از ساعت ۲۰ تا ۱ بامداد در حرم حضرت احمد موسی (ع) مستقر می‌شود و تا پاسی از شب مبادرت به گرفتن خون می‌کند.

وی از استقرار واحد سیاری در حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع) نیز خبر داد و افزود: این دو مرکز سیار تا سه شنبه ۱۹ شهریورماه در این دو مکان مذهبی مستقر هستند.

ترابی همچنین از فعالیت پایگاه‌های ثابت انتقال خون فارس در میدان نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) خبر داد که همه روزه از ساعت ۸ صبح یکسره فعالیت خونگیری انجام می‌دهد؛ افزون بر این پایگاه بوستان بوستان ولیعصر پذیرای همشهریان ساکن در شرق شیراز است و پایگاه مرکزی سازمان انتقال خون در خیابان قصردشت بالاتر از عفیف‌آباد، ایستگاه آسیاب قوامی نیز همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ یکسره آماده خدمات‌رسانی است و فعالیت پایگاه مرکزی نیز در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه تا ساعت ۱۰ شب تمدید شده است.

مدیر کل انتقال خون استان فارس اهدای پلاسما را یکی از خدمات جدید این سازمان عنوان کرد که هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ در پایگاه نمازی صورت می‌پذیرد. این واحد همچنین در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز فعال است.

وی درباره اهمیت اهدای پلاسما خاطرنشان کرد: پلاسما موجب نجات جان بسیاری از بیماران سرطانی و صعب‌العلاج می‌شود و اهدای پلاسما در درمان این بیماران مؤثر است.

وضعیت ذخایر خونی فارس بحرانی است 

ترابی همچنین اعلام کرد که با توجه به مصرف بسیار زیاد خون و فراورده‌های خونی در استان فارس، با کاهش ذخایر خونی مواجهیم و به‌ویژه در شهریور ماه  که فصل مسافرت‌هاست این ذخایر کاهشی چشمگیر یافته است؛ بر همین اساس وی از همه مردم درخواست کرد که با اهدای خون این سازمان را یاری کنند و از وضعیت بحرانی برهانند.

این مقام مسئول نیاز به گروه‌های خونی A و B و O را بسیار ضروری خواند؛ اما تاکید کرد که وضعیت همه گروه‌های خونی در وضعیت بحرانی است.

وی یادآور شد: این سازمان در شهرستان‌ها ی فسا، داراب، لارستان، آباده و کازرون نیز پایگاه‌هایی برای نذر خون اختصاص داده است که در روزهای تاسوعا و عاشورا در شیفت فوق‌العاده آماده خدمت هستند.

ترابی در ادامه گفت: بالغ بر ۳ هزار واحد خون و هزار واحد فرآورده‌های خونی در استان فارس به صورت روزانه نیاز است.

وی درباره شرایط خون‌دهی نیز گفت: همه افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله که حداقل ۵۰ کیلو وزن دارند، می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی برای اهدای خون مراجعه کنند؛ همچنین اهدا کنندگان نباید به هیچ عنوان دچار کم خونی یا بیماری خاصی باشند.

۹۸۸۵ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.