به گزارش ایرنا، صابر سهرابی در آیین پانزدهمین همایش فرهنگی هنری ادیان توحیدی که شامگاه شنبه 11اسفندماه برگزار شد، از همنشینی تفاوت ها در ایران به عنوان کهن ترین تمدن بشری یاد کرد و گفت: آنچه امروز در جغرافیای فرهنگی حوزه تمدنی ایران به خوبی قابل مشاهده است، انسجام فرهنگی و هویتی در همنشینی اقوام گوناگون است.
وی افزود: جغرافیای تمدنی ایرانی بر پایه‌ای رفیع و اندیشه‌های خدامحور ادوار مختلف حیات بشری استوار بوده است تا جایی که در طول تاریخ جایگاهی مناسب برای برپایی آیین های خداپرستانه به شمار می آمده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: دلیل اصلی حیات تمام ادیان خداپرست در ایران در اندیشه جمال شناسانه‌ای است که زیبایی را هم در دریا می بیند، هم صحرا، هم در بالا و هم پایین و به عبارتی در کنار هم بودن تمام جلوه های هستی در تمدن ایرانی که اقوام گوناگونش با تمام تفاوت های ظاهری‌شان در نوع زندگی و رفتار خداپرستانه همواره از یک هویت یعنی ایرانی بودن است.
سهرابی ابراز داشت: در دین زرتشت خداوند نور است، در آیین یهودیت خداوند با جلوه‌ای از نور با موسی (ع) سخن می‌گوید، در کیش مسیحیت عیسی زاده نور است و در عروجش همنشین نور و در اسلام خدای جهان نور سماوات و الارض است.
وی با بیان اینکه هنر و فرهنگ ایرانی در هر گوشه تمدن ایران با آن همه تفاوت در زبان، لهجه، اقلیم و اندیشه یک تعریف واحد دارد، عنوان کرد: این تعریف سوای تفاوت ها در یک واژه مشترک است و آن هم ایرانی بودن است.
سهرابی همچنین اعلام کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بودجه‌ درنظر گرفته شده، بزودی هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های اقلیت‌های مذهبی فارس تقدیم می‌کند.

** ایران رنگین کمان مذاهب است
سرپرست اداره کل سیاسی استانداری فارس نیز در این آیین ایران را رنگین کمانی از اقوام، مذاهب و ادیان خواند و افزود: استان فارس به عنوان ایرانی کوچک، میزبان گروه‌های قومی مذهبی و دینی قابل توجهی است و شاهد همزیستی مسالمت آمیز آنان بوده است.
ایراهیم استوار میمندی ابراز داشت: در حوادث تلخ و شیرین همراهی و همدلی پیروان ادیان مختلف صحنه‌های زیبایی را رقم زده و موجب پیوند هر چه بیشتر مردم و تقویت علایق و دوستی ها شده است.
وی با بیان اینکه مشارکت ادیان مختلف بر پایه یکتاپرستی بنا شده است، بیان کرد: اقلیت‌های دینی در عرصه های علمی فرهنگی و اجتماعی، هنرمندان، دانشمندان، پزشکان و خیر اندیشان بسیاری را در طول تاریخ به جامعه عرضه کرده‌اند و افتخار می کنیم که شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و نگاه اسلام به سایر ادیان به گونه ای بوده که زمینه ساز حضور آنان شده است.
سرپرست اداره کل سیاسی استانداری فارس با اشاره به رشادت‌های جوانان اقلیت‌های دینی در طول دفاع مقدس عنوان کرد: این اقدام موجب افتخار همه مردم ایران و نشانه همبستگی عمیق این ملت ریشه دار است. وی با اشاره به اینکه تنوع و تکثر موجب غنای هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن شده است، بیان کرد:زندگی همه ادیان در ایران باید به عنوان نمونه موفق همزیستی در دنیا مطرح شود و این موضوع در خنثی کردن تبلیغات دروغین دشمن بسیار موثر است؛ در واقع مردم ایران هیچگاه در طول تاریخ نژادپرستی را برنتابیده اند و نگاه انسانی آنان زیبایی و حقیقت را تحسین کرده است.
میمندی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی علاوه بر آزادی در اعمال عبادی و دینی اقلیت ها حضور نمایندگان این اقلیت ها در مجلس که مهمترین نهاد کشور در قانون گذاری و نظارت بر ارگان هاست نشان دهنده جایگاه والای پیروان ادیان الهی در قانون اساسی است.
در ادامه این مراسم که با حضور با حضور اقلیت‌های زرتشتی، ارمنی و کلیمی برگزار شد، هنرمندان از اقلیت های دینی به ارائه برنامه‌های فرهنگی و هنری پرداختند؛ همچنین از تعدادی از این افراد به پاس فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعیشان تقدیر شد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.