ذبیح الله سیروسی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دوره ثمردهی گیاه دارویی آنغوزه هر هفت سال یک بار است و این کشاورز با هدف افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از 2 سال نشاء را به زمین منتقل کرد.
وی بیان داشت: با این شیوه، مدت زمانی که برای ثمر دهی این گیاه دارویی لازم است 2 سال کاهش می یابد و برای بهره برداران، سودآوری بیشتری در پی دارد.
سیروسی با اشاره به اینکه شهرستان نی‌ریز از قطب‌های تولید آنغوزه تلخ کشور است، گفت: این شهرستان از دیرباز رویشگاه آنغوزه تلخ به ‌صورت خودرو بوده و هم اینک 100هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی و 600 هکتار زمین کشاورزی در این منطقه به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته است.
او گفت: سالانه حدود 15تن شیرابه (صمغ) آنغوزه تلخ در این شهرستان تولید و به کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، هندوستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
آنغوزه که در زبان پارسی به آن 'انگدان' می گویند، از گیاهان دارویی تیره چتریان است و در مناطق استپی و بیابانی ایران می روید.
گیاه آنغوزه، گونه‌ای نادر است که رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است و فردی به نام کامفر، 340 سال پیش با کمک اهالی شهرستان لارستان در استان فارس، اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ‌زنی سنتی کرد.
طعم آنغوزه گس است و در بعضی گونه ها تلخ و بویی شبیه بوی سیر دارد و بسیار تند است. شیرابه آنغوزه که از ریشه آن گرفته می شود، خاصیت دارویی دارد و از آن به عنوان ضد انگل استفاده می شود و در طب سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری شرق شیراز واقع است.
7379 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.