مجتبی اسکندری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سیر از جمله محصولات اصلی و مهم شهرستان طارم بوده و تعداد 2 هزار و 200 نفر از بهره برداران شهرستان به کشت و کار و برداشت این محصول اشتغال دارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم در مورد ارزش ریالی کل محصول تولیدی این شهرستان در سال زراعی جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه محصول به صورت نوبرانه به بازارعرضه شده است، به دلیل عدم ثبات قیمت، نمی توان در مورد ارزش ریالی کل محصول تولیدی در حال حاضر نظری ارائه داد.
اسکندری خاطرنشان کرد: سیر تولیدی شهرستان طارم با توجه به کیفیت بالایی که دارد همه ساله علاوه بر تامین نیاز شهرستان و استان، به سایر نقاط کشور ارسال همچنین در صورت فراهم بودن بستر صادرات توسط بازرگانان به کشورهای روسیه، آذربایجان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
به گفته وی مشکلات توسعه محصول سیر در شهرستان طارم، نبود انبارهای فنی برای ذخیره سازی و فقدان کارگاه های فرآوری صنعتی و بسته بندی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: تامین نهاده ها از جمله کودهای شیمیایی، آلی و سموم مختلف، آموزش، بازدیدهای کارشناسی، ارائه توصیه های فنی و تلاش به منظور جذب تجار از سایر مناطق برای افزایش صادرات محصول و تنظیم بازار انجام شده است.
اسکندری ارقام مورد کشت سیر در شهرستان طارم را سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذرشهر بیان کرد.
به گزارش ایرنا، 'کرفس' پیش از این نخستین محصول تولیدی کشاورزان شهرستان طارم در سالجاری وارد بازار مصرف شده است و نخود فرنگی و باقالی نیز از جمله محصولات کشاورزی هستند که در فصل بهار برداشت خواهد شد.
شهرستان طارم از نظر وضعیت آب و هوایی دارای شرایط خاص است، بافت مکانی منطقه از حالت دره ای برخورداربوده و با ارتفاع متوسط 400 متر از سطح دریا، منطقه بطور نسبی بصورت دشت بوده لذا از نظر آب و هوایی تابستان گرم و زمستان معتدل دارد.
این شهرستان دارای 2 منطقه کوهستانی و کوهپایه ای بوده و از نظر اقلیمی دارای 2 اقلیم متفاوت معتدل و سردسیر است و با توجه به شرایط اقلیمی نیمه گرمسیر شهرستان طارم که متفاوت از سایر نقاط استان است، کشاورزی از اهمیت ویژه ای در این منطقه برخوردار است.
حدود 95 درصد مردم شهرستان طارم در کارهای کشاورزی فعالیت دارند و بیشتر محصولات زراعی این شهرستان بصورت نوبرانه در بازار مصرف داخل و خارج استان عرضه می شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 100 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.