به گزارش ایرنا رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز، بیست و هشتم آذرماه 98 در دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در مورد تخریب بازار وکیل شمالی هشدار داد و از احتمال اینکه هر لحظه ممکن است سقف این بازار بر سر مردم و بازاریان آوار شود، سخن گفت.
سولماز دهقانی افزود: بازار وکیل شمالی در حال فروریختن است و فریادرسی نیست، نه شهرداری بودجه‌ای برای مرمت دارد و نه این مساله برای میراث فرهنگی مهم است.
وی، با بیان اینکه اعتبارات استانی پاسخگوی بحران بازار وکیل نیست، اظهار داشت: چندین بار این موضوع را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته‌ایم اما انگار آنها مسایل مهمتری دارند.
دهقانی ادامه داد: برخی طرح ‌های گردشگری شهر شیراز به اعتبارات ملی نیازمند است و با این اعتبارات قطره چکانی نمی‌توانیم شهر گردشگر پذیر داشته باشیم.

**شهروندان به کمپین نجات بازار وکیل بپیوندند
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز یکم دی ماه 97 با انتشار توئیتی در فضای مجازی از رئیس جمهوری خواست که برای جلوگیری از تخریب بازار وکیل تدبیری بیندیشد.
در توییت ابراهیم صبوری آمده: بازار وکیل شمالی در حال فرو ریختن است و از رئیس جمهوری انتظار داریم با تدابیر ویژه، این بنای عظیم تاریخی دوره زندیه را نجات دهد.
صبوری از شهروندان نیز دعوت کرده که به کمپین نجات بازار وکیل بپیوندند.
میراث فرهنگی و تاریخی هر شهری، عناصر مهم و شاخص در توسعه گردشگری و در نهایت پیشرفت و آبادانی آن شهر به شمار می آید و حفظ و حراست از این میراث نیز جزو اولویت های مهم محسوب می شود به همین سبب مردم از مسئولان و دستگاه های متولی انتظار دارند که در این مورد از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

**احتمال تخریب بازار وکیل شمالی صحت ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، موضوع وضعیت بحرانی بازار وکیل و احتمال تخریب آن را به شدت رد کرد.
مصیب امیری، یکشنبه (دوم دی 97) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در باره وضعیت بازار وکیل شمالی را غیر کارشناسی دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه در سال جاری هنوز اعتبارات بازار وکیل از مرکز داده نشده، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ابتدای سال 97 تا کنون سه میلیارد ریال صرف بهسازی پشت بام و سبک سازی آن کرده که تمام مستندات آن نیز موجود است.
وی، با اشاره به عایق سازی سنگین پشت بام این بازار در دوران های گذشته، گفت: 70 درصد سقف بازار وکیل شمالی در سال 97، سبک سازی و ترک های آن ترمیم و در نهایت ایزگام و آجر فرش شده است.
به گفته امیری، کف سازی این بازار نیز در سال جاری از سوی شهرداری شیراز انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، افزود: مطرح کردن تخریب بازار وکیل کلی گویی است و این مجموعه به هیچ عنوان در حال تخریب نیست.
امیری ادامه داد: کمک خواهی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برای بهبود وضعیت بازار وکیل شمالی از رئیس جمهوری بدان معنی است که دولت به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کند در صورتی که دولت تا کنون سهم خود را در این زمینه انجام داده است.

**بازاریان سهم خود را پرداخت کنند
امیری بیان کرد: لازم است کسبه بازار وکیل و فعالان این بازار نیز برای بهسازی و مرمت این مجموعه مشارکت داشته باشند و سهم خود را بپردازند در صورتی که اکنون آنها سهم حداقلی در ترمیم و بهسازی این مکان دارند.
وی ادامه داد: بازار وکیل، محلی عمومی است و قانون مشخص کرده که برای بهسازی آن 80 درصد بازاریان و 20 درصد دولت مشارکت داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بازاریان اگر در هر نقطه از این کلان شهر فروشگاه داشتند باید اقدام به ترمیم و بهسازی آن می کردند در صورتی که کسبه بازار وکیل به دلیل تاریخی بودن این مکان از مزایای ویژه تری نسبت به سایر بازاریان شیراز برخوردار هستند.
امیری افزود: بازار وکیل روزانه محل عبور و مرور تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و به تبع آن کسبه این مکان از فروش بیشتری برخوردارند و رونق اقتصادی همیشه در این مجموعه وجود دارد.
وی، با اشاره به اینکه در شرایط موجود متاسفانه کسبه بازار وکیل سهم زیادی برای ترمیم و بهسازی این بنا هزینه نمی کنند، بیان داشت: بیشتر تقاضاها در باره ترمیم و مرمت بازار وکیل از دولت می شود در حالی که دولت به سهم خود در این محل کار انجام داده و در آینده هم انجام خواهد داد.
این مقام مسئول ادامه داد: بازاریان شیراز متاسفانه مشارکت درستی برای بهسازی این بنا ندارند در حالی که بازارهای تاریخی زیادی در کشور نظیر بازار تبریز وجود دارد که بازاریان در مرمت و بهسازی آن مشارکت کرده و این بناها بعد از ترمیم نیز ثبت میراث جهانی شده اند.
امیری اضافه کرد: بسیاری در شیراز برای انجام این کار تنها از دولت و میراث فرهنگی توقع دارند در صورتی که دولت تکلیف خود را در این مورد انجام داده و همواره بازار وکیل جزو اولویت ها بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: بهسازی بازار وکیل هر ساله در دستور کار میراث فرهنگی قرار داشته و سال آینده نیز برنامه ریزی جامعی برای ترمیم و بهسازی این مکان تاریخی در نظر داریم.
بازار وکیل شیراز که متعلق به دوران زندیه و در بافت قدیم شیراز واقع شده است، هفدهم تیرماه سال 51 خورشیدی با شماره 924 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.
این انتظار در بین دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان شیرازی وجود دارد که همه دستگاه های متولی بافت تاریخی شیراز در عمل از این میراث ارزشمند حفاظت کنند.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.