جلیل بالایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آغاز مرمت بازار قدیمی کرمانشاه از سال 1374 گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان هرسال بخشی از اعتبارات خود را صرف مرمت، احیاء و ساماندهی معبر اصلی این بازار می کند.
او ادامه داد: عملیات مرمت و بازسازی این بازار که از سال 87 آغاز شده بود در سالهای 94 و 95 به علت نبود اعتبار متوقف شد، اما با تخصیص 800 میلیون تومان اعتبار به این پروژه، کار مرمت آن را از خرداد ماه سال جاری آغاز کردیم.
او گفت: عملیات مرمت و بازسازی راسته بازار توپخانه در مساحت 13 هزار متر مربع از سر در ورودی ضلع جنوبی این بازار در مجاورت دروازه «چیا سرخ» تا سر در ورودی ضلع شمالی بازار در تقاطع خیابان «سیروس» توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه پایان یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازسازی و مرمت این راسته بازار باعث شده تا مالکان سراها و کاروانسراهایی که در طول سالیان متمادی بدون استفاده و به شکل متروک مانده اند، اقدام به اخذ مجوز فعالیت تجاری با نگاه معماری سنتی همگون با ساختار راسته بازار کرده اند.
او یادآورشد: این مسئله علاوه بر بُعد اقتصادی و اشتغالزایی، به رونق بیش از پیش این راسته بازار کمک کرده است.

** اتمام مرمت راسته آهنگرها و بنکدارها
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین از اتمام مرمت و احیاء راسته آهنگرها و بنکدارها خبرداد و افزود: کار مرمت راسته بازار بنکدار‌ها و آهنگر‌ها به مساحت یک هزار و 100 متر مربع و با یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار به اتمام رسیده، اما در قسمت آبشوران به مانع برخورد کرده ایم که امیدواریم با کمک شهرداری و آب منطقه‌ای این مانع بزودی برطرف شود.
بالایی با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی راسته بازار «چال حسن خان» نیز با یک میلیارد تومان اعتبار آغاز شده، اظهار داشت: کار مرمت و بازسازی این قسمت از بازار نیز در آینده ای نزدیک به اتمام خواهد رسید و کار تملک بخشی از بازار توپخانه نیز اکنون در حال انجام است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: مرمت و احیاء بناهای تاریخی از اصلی‌ ترین برنامه‌ها و اهداف کلیدی سازمان میراث فرهنگی است که ما نیز در همین راستا گام بر می‌داریم.
وی اظهار کرد: بازار سنتی کرمانشاه یا همان تاریکه بازار یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر کرمانشاه است که همواره مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.
شالوده اصلی بازار کرمانشاه مربوط به دوره قاجار است که حدود 2 هزار و 250 متر طول دارد و 43 عناصر وابسته به بازار را از جمله مغازه، سرا، حمام، کاروانسرا، مسجد و... در بر می گیرد.
این بازار 18 راسته را در بر می گیرد که شامل راسته بازار بنکدارها مربوط به دوره قاجار است که در زمان محمد علی میرزا دولتشاه که در سال های 1221 تا 1237 والی کرمانشاه بوده، ساخته شده است.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.