احسان زیارتی، پنجشنبه در گفت‌ و ‌گو با ایرنا افزود: اگر چه جریان دانشجویی، زمانی استکبار ستیز و عدالت‌ خواه خواهد بود که سیاسی باشد اما نباید اتفاقاتی رخ دهد که دانشگاه جولانگاه سیاسی برخی افراد شود.
وی بیان داشت: دانشجو در همه فعالیت‌ها در راس جامعه است و جلوتر از بقیه اقشار حرکت می‌کند ولی زمانی که سیاسی می‌شود، وارد احزاب می‌شود و فعالیتش‌ در حزب اهمیت می‌یابد و بعد آینده خود را در رسانه‌ای شدن می‌بیند، اما این فاصله گرفتن از مردم آفت فعالیت دانشجویی است.
زیارتی ادامه داد: ما دانشجویان، خیلی خوب برای مردم حرف می‌زنیم و مردم هم بهتر حرف ما را می‌فهمند اما فقط می‌توانیم برای آنها سخن بگوییم، ما هرگز حرف مردم را به صورت جدی نشنیده‌ایم و به معنای عام آن را بیان نکرده‌ایم.
وی، مسایل یاد شده را از دلایل رکود جنبش دانشجویی دانست و گفت: دانشجویان به دلیل عدم وابستگی، برخورداری از علم و دلسوز بودن می‌توانند تصمیم‌ساز باشند همچنین دانشجو پس از فراغت از تحصیل و قرار گرفتن در جایگاه‌های مختلف اجتماعی باید تصمیم‌ گیرنده باشد از همین رو جایگاه او در حال و آینده کشور بسیار مهم است.

** از آرمان عدالت‌خواهی غافل شده‌ایم
زیارتی با اشاره به گسترش توجه دانشجویان و جامعه به شعار عدالتخواهی بیان کرد: عدالت از آرمان های اصلی انقلاب است که در این 40 سال بسیار از آن غافل شده‌ایم چرا که این مهم باید به گفتمان تبدیل شود و در صورتی که این شعار سیاسی، حزبی و مختص جریان خاصی باشد به قهقرا کشیده می‌شود.
این فعال دانشجویی اظهار داشت: برخی افراد از شعار عدالت ‌خواهی استفاده سیاسی کردند در حالیکه عدالت خواهی مختص به هیچ حزب و گروهی نیست و اصلا سیاسی نیست، در واقع سیاست یکی از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن به عدالت دست یافت.
زیارتی با انتقاد از فعالیت‌های برخی تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: بعضی تشکل‌ها انتخاباتی شده‌اند و فعالیت‌های آنها تنها به یک هفته قبل و بعد از انتخابات محدود می‌شود به گونه‌ای که نمونه واقعی کار تشکیلاتی را در دوره انتخابات می‌توان دید.
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در انگیزه و فضای ذهنی دانشجویان تغییراتی در مقایسه با دهه 70 و 80 به وجود آمده است، گفت: دانشجو متاثر از فضای جامعه است اما فضای دانشگاه به گونه‌ای نیست که همه آرمان ها و ارزش‌ها را در خود بپروراند و دانشجو را در شرایطی قرار دهد که بتواند تاثیرگذار باشد.

** ایده‌پردازی در سطح کلان وجود ندارد
زیارتی ادامه داد: ایده پردازی‌های کوچک در میان دانشجویان دیده می‌شود و اگرچه نسبت به 2 دهه گذشته ایده‌ها تغییر کرده است اما باید گفت در سطح کلان ایده‌پردازی وجود ندارد و تشکل‌ها و فضای دانشگاهی در ارایه برنامه جامع قوی نیستند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه دانشجویان باید ابتدا دغدغه‌مند باشند تا بتوانند مطالبه‌گری کنند، اظهار داشت: اینگونه نیست که در اتفاقات جامعه، دانشجویان همواره پیشرو باشند چرا که از مردم فاصله گرفته‌ایم و درد آنان را نمی‌دانیم.
** جنبش دانشجویی به معنای واقعی کلمه خوابیده است
وی افزود: جنبش دانشجویی به معنای واقعی کلمه خوابیده است چرا که این جنبش باید پیش از کارگران هفت ‌تپه به وضعیت موجود واکنش نشان می‌داد و این موضوع ثابت می‌کند که اولویت های فکری ما به حاشیه رفته است.
زیارتی با بیان اینکه دانشجوی امروز جرات و جسارت گذشته را ندارد، دلیل این تغییر روحیه را نه در مسایل امنیتی که در تغییر اولویت های ذهنی دانشجویان دانست و گفت: درس‌ خواندن در این اولویت‌ها نیست‌ اما مطالبه‌ گری هم نیست و از همین رو است که دانشجو جایگاه اساسی خود را ندارد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی، بیان داشت: برگزاری کرسی‌های آزاد‌ اندیشی، ورای هیجانات جو دانشگاه است و این کرسی ها زمانی تاثیرگذار خواهد بود که منبعث از تشکل‌ها باشد.
زیارتی ادامه داد: هر جا جنبش دانشجویی موفق شده، بر مسایلی تمرکز کرده که خواست همگان بوده است و باید توجه داشت که بسیاری از مسایل گلوگاهی هستند و اگر رفع نشوند آرمان‌ها دچار چالش می‌شوند، این مسایل گلوگاهی امروز مسائل اقتصادی و معیشتی است و ما نباید دچار بازی‌های سیاسی شویم.
او تاکید کرد: در چهل سالگی انقلاب باید بازگردیم و مسیر‌ها را بازبینی کنیم، اشتباهات، نقاط قوت و ضعف را ورای دیدگاه‌های سیاسی بررسی کنیم.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.