زهرا مجدی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تاثیر مستقیم مصرف چربی ها بر میزان دریافت کالری اضافه و نقش این موضوع در بروز بیماری ها، آینده نامناسبی را پیش روی سلامت جامعه قرار می‌دهد.
وی بیان داشت: در مقایسه روغن های مایع و جامد، روغن‌های مایع برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و پایین آوردن چربی های بد و کلسترول خون مناسب تر هستند اما در اثر حرارت بالا برای سرخ کردن، تغییر ماهیت می‌دهند و تبدیل به اسیدهای چرب ترانس‌دار می‌شوند.
مجدی ادامه داد: مصرف روغن‌های با اسید چرب ترانس بالا برای سلامت قلب و عروق مفید نیستند به همین سبب توصیه می شود در هنگام سرخ کردن از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود زیرا تحمل این روغن‌ها در برابر حرارت بالاتر است و خیلی دیرتر از روغن‌های مایع معمولی تغییر ماهیت می‌دهند.
او گفت: روغن‌های سرخ‌کردنی از نظر تغذیه‌ای، کیفیت پایین‌تری نسبت به روغن‌های مایع عادی دارند و بهتر است برای پخت و پز استفاده نشوند، اما به هر حال روغن‌های سرخ‌کردنی به لحاظ تغذیه ای نسبت به روغن‌های جامد در جایگاه بهتری قرار دارند
مجدی اظهار داشت: ️برای سرخ کردن مواد غذایی، روغن هایی مناسب هستند که دارای نقطه دود بالا باشند تا بتوانند درجات بالای سرخ کردن را تحمل کنند به عنوان مثال، روغن زیتون و روغن کنجد برای سرخ کردن مناسب نیستند زیرا دارای نقطه دود پایین هستند.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: نکته قابل توجه در مورد روغن زیتون، وجود چربی‌های غیر اشباع (MUFA) است که باعث اتساع سرخرگ‌ها شده و از این طریق سبب کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش ابتلا به فشار خون بالا می‌شود و سبب این ویژگی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت و پز با حرارت پایین به شمار می‌رود.
به گفته مجدی، روغن زیتون به دلیل دارا بودن 2 آنتی اکسیدان مهم به نام های پلی‌فنول‌ها و فلاونوییدها یکی از بهترین ترکیب‌ها برای کاهش استرس‌های اکسیداتیو و پیشگیری از سرطان‌هاست.
مدیر نظارت بر فرآورده های غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: امروزه روغن های سرخ کردنی از ترکیب روغن گیاهان مختلف، افزودن برخی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به دست می آیند به نحوی که مقاومت حرارتی روغن تولیدی در برابر اکسیداسیون افزایش می یابد و درجه دود آن به تنهایی از درجه دود هر یک از روغن های اولیه بالاتر است و می تواند دمای بالا و مدت زمان 2 تا 4 ساعت سرخ کردن را تحمل کنند.
وی توصیه کرد: تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ کرده اجتناب شود و در صورت لزوم بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.
9653 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.