جاده های نامناسب خاکی و صعب العبور رفت و آمد اهالی 100 روستای منطقه ایرندگان خاش را دچار مشکل کرده است.

بالغ بر 100 روستا در منطقه ایرندگان خاش دارای جاده های خاکی نامناسب و صعب العبور است که رفت و آمد را برای اهالی این روستاها سخت کرده و باعث محرومیت و عدم دسترسی مردم به امکانات شده است.

به گزارش جماران،  هر ساله در زمان بارندگی و سیلاب جاده های خاکی منطقه ایرندگان خاش تخریب و مسدود می شوند. این امر باعث مسائل بهداشتی و عدم دسترسی به دارو و دکتر در مواقع حساس می شود. یعنی مسیر خاکی و طولانی برای دسترسی به امکانات اولیه زندگی، امرار معاش خانوارهای این روستاها را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

 

روستاهای ایرندگان به ترتیب در دو طرف رودخانه ی اصلی و رودخانه های فرعی یا در دشت های کهنو ، اسپه و مرنتاک به هم پیوسته هستند. ولی خیلی از مسیرها نیاز به بازگشایی حتی در حد شوسه دارند. به طور مثال، جاده روستاهای غربی مرکز بخش تا چهارگران و دشت کوه جزو این دسته از روستاها است و جالب است بدانید که از مرکز بخش تا چهارگران کمتر از ده کیلومتر می باشد. جاده رحمن آباد کهن شرف الدین تا دامنه بکر کوه بیرک نیز از این دست است.

‌اما جاده های زیادی در این منطقه نیاز به بازگشایی دارند که مسیر اسپه تا گط رئیس و غار صداکی، ده رئیس به هشیک و دادکان علیا، روستای گنز تا شهر [ قلعه]، شهر تا مارندگان کروچان، منطقه روندان به سرکور از مسیر دره ی محمودآباد ، جاده زیان تا سپتوک و گواتامک، جاده نیلگان تا سرخگزی، کله ماران تا محمودآباد و مسیر پالیزان تا مرز پسکوه از جمله آنها هستند.

اهالی ساکن این روستاها راه اندازی جاده های بین روستایی در بخش ایرندگان (خاش_بلوچستان) را از واجبات می دانند و از مسئولین درخواست دارند که به این خواسته آنها توجه جدی داشته باشند تا این مردم بتوانند به حقوق اولیه ای مثل بیمارستان، مدرسه و سایر مراکز خدماتی از طریق این جاده ها دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.