به گزارش ایرنا انتخابات یکی از شاخص های مهم نظام های مردم سالار است که در بطن خود دو عنصر «تداوم» و «تغییر» را پرورش می دهد. تغییر در اجزا، اعضا، مسئولان و مقامات که در کنار تداوم و ثبات نظام سیاسی با خواست و اراده مردم انجام می شود.

با پایان یافتن مهلت قانونی تبلیغات نامزدها، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایستگاه آخر قرار گرفته و اکنون نوبت به مردم رسیده تا باری دیگر تعهد و مسوولیتشان را نسبت به میهن خود انجام دهند. مردم سیستان و بلوچستان که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ سابقه مشارکت ۷۵ درصدی را از خود به جا گذاشته اند اکنون آماده اند تا در این دوره از انتخابات نیز حماسه ای دیگر خلق کنند.

یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر سیستان و بلوچستانی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۴۸ هزارو ۳۹۰ نفر قرار است برای اولین بار مشارکت سیاسی را تجربه کنند و در سرنوشت آینده کشور خود سهیم شوند.

ولایت مداری و میهن دوستی از صفات بارز مردمِ مرزدار سیستان و بلوچستان است که این صفات نقش مهمی در حضور پرشور آنان در انتخابات و سایر رویدادهای سیاسی - اجتماعی دارد. علاوه بر این مردم این استان انتخاب فرد اصلح و شایسته برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را نقطه امیدی می دانند که می تواند سایه محرومیت را زدوده و پیشرفت و آبادانی را برای آنان به ارمغان آورد به همین دلیل هر یک آماده اند تا به امید روزهایی روشن به پای صندوق رای بروند و اثر انگشتشان را پای سرنوشت کشور ثبت کنند.

شیعه و سنی، پیر و جوان، زن و مرد خود را برای این مشارکت آماده کرده اند و هر کس از زاویه دید خودش فرد اصلح را انتخاب کرده است. ملاک و معیارها متفاوت و شنیدن آن از زبان مردم جالب است.

۱۰۰ درصد در انتخابات شرکت می‌کنم
یکی از شهروندان زاهدانی درباره شرکت در انتخابات به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: می دانم که یک رای من در سرنوشت کشور تاثیرگذار است به همین دلیل با اطمینان اعلام می کنم که ۱۰۰ درصد در انتخابات شرکت خواهم کرد.

محمد میرانی ادامه داد: وعده‌های نامزدها نباید تنها برای بالارفتن آرا باشد بلکه باید وعده ای بدهند که بعد از انتخابات و انتخاب شدن بتوانند به آن عمل کنند. عملکرد افراد انتخاب شده در انتخابات گذشته نشان می دهد که عمل به وعده ها کار مشکلی است چرا که تاکنون هیچ نامزدی نتوانسته است به طور ۱۰۰درصد وعده هایش را عملی کند.

این شهروند به انتظارات مردم از نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: نمایندگان آینده باید تلاش خود را برای آبادانی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان به کار گیرند. تولید و اشتغال را در اولویت برنامه هایشان قرار دهند چرا که این دو پایه های اصلی اقتصاد کشور است.
اخلاق سرلوحه کار نمایندگان آینده باشد
یکی دیگر از شهروندان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نماینده مردم باید انسانی قوی باشد نه این که برای به دست آوردن رای اخلاق را زیر پا بگذارد.

حمید شهلی‌بر افزود: مردم از نامزدهای خود انتظار دارند به قول و وعده هایی که در زمان تبلیغات داده عمل کنند و حامی مردم باشند.

وی تاکید کرد: مهمترین ملاک انتخاب نماینده باید توانمندی، تخصص، شجاعت و سخنور است و از مردم وفادار به نظام و دلسوز کشور انتظار است چنین افرادی را برای نمایندگی انتخاب کنند تا تابلویی شفاف و روشن از استان به نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: مهمترین دغدغه کنونی میزان مشارکت همگانی و انتخاب افراد شایسته تر برای نمایندگی است که یقین دارم در مشارکت حداکثری مردم این استان در انتخابات هیچ شک و دغدغه ای وجود ندارد اما مهم انتخاب نامزدهای اصلح‌تر است زیرا سیستان و بلوچستان نیازمند نیروهای مقتدر (از نظر تخصص، تعهد و توانایی لازم) برای حذف محرومیت از چهره این استان است و کسانی می توانند به این خواسته عمومی پاسخ دهند که مطالبه گر و بیان کننده مطالبات مردم باشند نه اینکه حتی نتوانند حرف خودشان را بیان کنند. 

این شهروند سیستانی و بلوچستان تصریح کرد: کسی که به عنوان نماینده باید انتخاب شود که تمام تلاش خود را برای پیشرفت و آبادانی کشور به کار گیرد.

سهم ما رای دادن است

یک دانشجوی کارشناسی ارشد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در انتخابات شرکت می کنیم تا مسئولان و نمایندگان آینده بدانند سرنوشت کشور برای ما مهم است. سهم ما رأی دادن و سهم آنان عمل کردن به وعده هاست. ما به وظیفه خود عمل می کنیم تا آنان نیز به وظیفه خود عمل کنند.

مریم رئیسی ادامه داد: شرکت در انتخابات یک وظیفه و هر رای مردم سرنوشت ساز است. من نیز به عنوان یک فرد تحصیل کرده با آگاهی از اهمیت مشارکت سیاسی و اجتماعی قطعا در انتخابات شرکت خواهم کرد.

وی افزود: از نمایندگان منتخب استان انتظار است با هماهنگی و انسجام یکدیگر برای تحقق مطالبات مردم تلاش کنند، باوجودی که همه ما می دانیم با وحدت و انسجام و تلاش و کوشش می توانیم به خواسته های خودمان برسیم اما تاکنون انسجام و اتحاد لازم میان نمایندگان استان وجود نداشته بطوریکه حتی نوجوانان هم متوجه این جدایی ها شده اند.

وعده ها در حد شعار باقی نماند
یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر در سالهای گذشته مهمترین دغدغه مردم استان امنیت بود اکنون که امنیت برقرار است، اشتغال جوانان و تامین معیشت خانواده ها بزرگترین دغدغه شده است و در استانی با آن همه ظرفیت و توانمندی و استعدادهای خدادادی جای تاسف است که بهترین فرزندان این مرز و بوم با داشتن مدارک دانشگاهی معتبر بیکار و خانه نشین هستند.
عبدالحمید نارویی افزود: نمایندگان آینده استان برای رفع این دغدغه ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند همانگونه که در زمان تبلیغات وعده حل مشکلات را می دهند امید است پس از انتخاب شدن به این وعده ها عمل کنند و اگر تلاش کردند و موفق به حل مشکلات نشدند صادقانه با مردم گفت وگو کنند.

خدمت صادقانه تنها انتظار موکلان
یک کارمند به خبرنگار ایرنا گفت: مردم به وظیفه ملی و دینی خود برای شرکت در انتخابات عمل می کنند اما انتظارشان از فرد انتخاب شده خدمت صادقانه به کشور و نظام است.

محمدحسین شهرکی خاطرنشان کرد: نمایندگان آینده باید بیشترین تلاش را برای اشتغال زایی جوانان و برطرف کردن ضعف های مدیریتی در کشور به کار گیرند. جمعیت جوان این مملکت سرمایه ای عظیم است که در نتیجه برخی مدیریت های ناکارآمد روز به روز هدر می رود.

وی ادامه داد: به نظرم نمایندگان آینده باید بیشترین توجه شان را به جوانان اختصاص دهند و سعی کنند در قانون گذاری ها و همچنین نظارت بر اجرای قوانین کشور رضایت این قشر را فراهم کنند چرا که جوانان آینده سازان این کشور هستند و باید تا می توانیم از این ظرفیت به نفع جامعه استفاده کنیم.

استان سیستان و بلوچستان با ۶ حوزه انتخابیه دارای هشت کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.