انتخابات نشان دهنده آگاهی و شعور سیاسی مردم یک جامعه و حساسیت‌های آنان نسبت به نظام حاکم بر کشورشان است که در این عرصه حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات در بعد داخلی نمایش اراده ملی و نشانگر اتحاد، یکپارچگی و عزم ملی است و در بعد خارجی نیز اقتدار ملی و شوکت سیاسی کشور را به نمایش می گذارد.

از منظر کارشناسان انتخابات از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است چرا که حیات و سربلندی و عزت یک ملت را نشان می دهد و تجلی گاه ظهور اراده جمعی است.

مجلس قوی،  کارآمد و موثر شکل نمی گیرد مگر با عناصر مومن و کارآمدی که با رای و انتخاب شایسته آحاد مردم روانه خانه ملت شوند و بتوانند به بهترین شکل از عهده این وظیفه مهم و سرنوشت ساز برآیند.

مردم مرزدار سیستان و بلوچستان که در قالب افزون بر ۲۶۵ قوم و قبیله شناسایی شده به طور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند همواره با حضور پر شور در انتخابات عزت و سربلندی ایران اسلامی را خواستار شده اند.

فرهنگ غالب و حاکم قومی و طایفه ای در این استان همواره نقش مهمی در حضور و مشارکت مردم در صحنه های مهمی چون انتخابات و بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و غیره داشته است.

بزرگان، سران طوایف و علما شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با برخورداری از بینش بالای سیاسی و اجتماعی با مهم بر شمردن انتخابات به عنوان یکی از مهمترین عرصه های سیاسی کشور همواره مردم استان را به حضور حداکثری در این عرصه تشویق کرده اند که مشارکت بیش از ۷۰ تا ۸۵ درصدی مردم در دوره های مختلف انتخابات شاهدی بر این ادعاست.
شماری از سران و ریش سفیدان طوایف طبق روال گذشته با حضور در ایرنا و نشستی با خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان به تشریح دیدگاههای خود پرداخته و از عموم هموطنان برای مشارکت گسترده در انتخابات دعوت کردند.  

معتمد و بزرگ طایفه گمشادزهی در این میزگرد گفت: مردم سیستان و بلوچستان همواره در دوره های مختلف نشان داده اند که با پیروی از بزرگان خود حضوری مثال زدنی در عرصه های مختلف سیاسی و ملی داشته اند.
محمدحسین گمشادزهی افزود: انتخابات به عنوان یک اصل مهم در بین مردم این استان همواره با وجود دشمنی و توطئه بدخواهان نظام صحنه حضور باشکوه اقشار مختلف جامعه است چرا که مردم این دیار که روزی میزبان رهبر معظم انقلاب بوده اند با پیروی از فرمایشات ایشان خود را موظف به شرکت در این عرصه مهم و سرنوشت ساز می دادند.

وی تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان همواره با حضور حداکثری در انتخابات وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان داده اند.

معتمد طایفه گمشادزهی بیان کرد: انتخاب نماینده شایسته می تواند با برنامه ریزی مناسب گره گشای بسیاری از مشکلات منطقه باشد.

وی تصریح کرد: سران طوایف سیستان و بلوچستان با انسجام و همدلی برای رفع مشکلات مردم و حمایت و پشتیبانی از نظام و رهبری تلاش می کنند.

یکی دیگر از معتمدان و بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب عامه مردم باید بدور از گرایش های سیاسی، حزبی و قومی حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند که در این میان بزرگان و ریش سفیدان طوایف و اقوام مختلف استان با ترغیب و تشویق مردم همواره در تلاش برای مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب افراد اصلح و شایسته برای مجلس و نظام هستند.

حسین بزی افزود: مردم سیستان و بلوچستان با داشتن بینش سیاسی بالا و درک از موقعیت و شرایط کشور در سطح جهان یک بار دیگر در دوم اسفند با حضور گسترده و منسجم در انتخابات مجلس شورای اسلامی برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت خواهند کرد.
وی تصریح کرد: دشمنان بدانند برخلاف تبلیغات فراوانی که برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه انجام می دهند، قشرهای مختلف شیعه و سنی با مشارکت حداکثری در انتخابات اتحاد و همدلی خود را یک بار دیگر به اثبات رسانده و دشمنان نظام اسلامی را مایوس و ناامید می کنند.

بزی بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی که سبب افزایش مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات شده تعصبات و گرایش های قومی و مذهبی آنان است و همین مساله همواره زمینه ساز اتحاد و انسجام مردم این استان بوده است.

یکی دیگر از بزرگان و سران طوایف اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز گفت: مردم این استان که خاک وطن را ناموس خود می دانند در همه انتخابات جزو برترین ها در مشارکت بوده اند.
حسین اسماعیل‌زهی با بیان اینکه انتخابات آبرو و اقتدار نظام است افزود: مردم این دیار از ایران اسلامی عزت و اعتبار خود را در گرو شرکت در انتخابات می دانند و در آن مشارکت باشکوهی دارند تا به دشمنان و بدخواهان نظام اثبات کنند که هیچ گاه دست از آرمان ها و اهداف خود بر نخواهند داشت و تحت تاثیر هیچ فتنه ای قرار نمی گیرند.

وی افزود: حضور فعال همه آحاد جامعه به ویژه جوانان سیستان و بلوچستان در انتخابات گذشته نشان از اقتدار نظام جمهوری اسلامی دارد و در این ایام نیز معتمدان و اقشار مختلف مردم باردیگر نشان خواهند داد که همچنان وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند.
یکی دیگر از معتمدان طوایف سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: انتخابات سکوی پرتاب آزاداندیشی هر جامعه است.

ناصر سراوانی افزود: در سیستان و بلوچستان علاوه بر بحث های سیاسی با مهم بودن مسائل اجتماعی شاهد حضور گسترده طوایف و قبایل مختلف در انتخابات هستیم.

وی از نمایندگان منتخب مردم خواست همچنانکه در زمان انتخابات به رای و نظر مردم توجه می کنند در دوران چهار ساله نمایندگی نیز همین گونه با مردم صمیمی و به قول ها و وعده هایی که می دهند پایبند باشند.

قدیر سلوکی از جمله بزرگان و ریش سفیدان طوایف استان شرکت در انتخابات را نشان دهنده بلوغ سیاسی مردم دانست و گفت: انتخابات ۲ بُعد داخلی و خارجی دارد که در بعد خارجی ملت ایران بویژه مردم خوب و غیور سیستان و بلوچستان تاکنون در طول ۴۰ سال گذشته بلوغ و شعور سیاسی بالای خود را به نمایش گذاشته اند و این بار که دشمنان تمام تلاش خود را برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه بکار گرفته اند بر همه ما واجب و لازم است که با مشارکت حداکثری در این صحنه تمامی دسیسه ها و فتنه های آنان را خنثی کنیم.

وی بیان کرد: انتخاب نمایندگانی شایسته و توانمند بُعد داخلی انتخابات است که باید از میان نامزدهای معرفی شده شایسته ترین ها را انتخاب کنیم تا مجلس قدرتمند تشکیل شود که هم در بعد داخلی و هم خارجی بخوبی و شایستگی نقش آفرینی کند. 

یکی دیگر از بزرگان و سران طوایف سیستان و بلوچستان به خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی بستر مناسب حضور مردم را در عرصه سرنوشت ساز انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم کرده است تا مردم بار دیگر شهامت، غیرت و وحدت و همراهی با نظام و ولایت را در این عرصه به نمایش گذارند.

محمد میر افزود: حضور گسترده و پر شور مردم ایران و به تبع آن سیستان و بلوچستان  در انتخابات  دوستان نظام را در سراسر گیتی بویژه در مدار مقاومت، خرسند و امیدوار به تداوم راهشان خواهد کرد و از سوی دیگر دشمنان نظام را زمین گیر می کند.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان با اطلاع از موقعیت و شرایط کنونی کشور از اهمیت این دوره از انتخابات آگاه بوده و با آمادگی قبلی و حضور گسترده و پرشور یک بار دیگر نام خود را در ردیف بالاترین میزان مشارکت انتخاباتی ثبت خواهند کرد.

 معتمد طایفه میر بیان کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پشتوانه دولتمردان نظام در عرصه های بین المللی خواهد بود.

وی افزود: از آنجایی که انتخاب نمایندگان عالم، شجاع، فهیم، صادق و ولایتمدار و آشنا به ارزش های نظام سبب تشکیل مجلسی کارآمد و مقتدر خواهد شد افراد با نفوذ و لیدرهای اجتماعی در سیستان و بلوچستان وظیفه خطیر دعوت مردم برای شرکت در انتخابات را بر عهده دارند تا مجلس مورد انتظار رهبری و مردم شکل گیرد.

وی تصریح کرد: شمارش معکوس برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و همگان مشتاق شرکت در این انتخاب جمعی هستند.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با ۶ حوزه انتخابیه دارای هشت کرسی در مجلس شورای اسلامی است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.