علیرضا کاظمی روز سه‌شنبه در آیین نمادین دومین پویش «سیل مهربانی همکلاسی‌ها»؛ همدلی و همراهی با هموطنان استان سیستان و بلوچستان و برخی از مناطق جنوب شرقی کشور و جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا برای این مناطق در دبیرستان دخترانه شهید باهنر منطقه ۱۱ تهران اظهار داشت: ما زمانی موفق هستیم که کنار هم و باهم باشیم و امروز نیز تشکل‌های دانش‌آموزی؛ اتحادیه انجمن‌ اسلامی، بسیج، هلال احمر و سازمان دانش‌آموزی در این پویش همکاری دارند.

وی با اشاره به بازدید خود به همراه وزیر آموزش و پرورش از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: انسان وقتی فقر، محرومیت را در برخی نقاط می‌بیند، دلش به درد می‌آید، ما نسبت به مردم ایران دین داریم که تاکنون نتوانستیم آن را ادا کنیم.

 کاظمی افزود: وقوع سیل فرصتی را ایجاد کرد تا مردم و مسئولان، بسیاری از مشکلات، کمبودها و بی‌عدالتی‌ها را در برخی نقاط کشور ببینند و به آنها توجه کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات ارزشمند شهید خدمت حسین علیمرادی در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان گفت: این شهید موضوع دشتیاری به دست یاری را به فرهنگ تبدیل کرد و اکنون نیز خانواده شهید علیمردانی حضور فعالی در مناطق سیل‌زده دارند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دو رویکرد فرهنگی و تربیتی را در دستور کار قرار داده، اظهارداشت: ما به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور وظیفه داریم از این فرصت(وقوع سیل) برای نهادینه‌کردن یک فرهنگ ارزشمند، دینی و ملی ، جامعه را بسیج کنیم و امروز خوشحالیم ۱۵ میلیون دانش‌آموز با ۳۰ میلیون ولی دانش‌اموز در این طرح مشارکت می‌کنند.

کاظمی با اشاره به اینکه هیچ کلاس درسی بهتر از کلاس درس همدلی نیست، گفت: این سیاست آموزش و پرورش است تا انسانیت، مهربانی، نوع‌دوستی، بذر انسان‌دوستی، میهن‌دوستی و وفاداری به انقلاب و آرمان‌های آن را در بین دانش‌آموزان پرورش و توسعه دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، رفع نیازهای دانش‌آموزان محروم استان سیستان و بلوچستان را از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: از اولین ساعات وقوع سیل، با دغدغه مسئولان بسیجی شکل گرفت و هفت استان به عنوان استان معین انتخاب شدند که با توجه به تجربه گذشته، خدمات با سرعت بیشتری به این مناطق ارائه شود.

وی بیان کرد: ۲۰ کامیون تجهیزات آموزشی در شهرستان چابهار ارسال شد، خیران هم برای ساخت، تخریب و بازسازی مدرسه در مناطق آسیب‌دیده اعلام آمادگی کردند و این فرصتی است که برای ارتقای کیفیت آموزشی و زیرساخت‌های آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و مناطق آسیب‌دیده بهره برد.

اقدامات آموزش و پرورش تهران در مناطق سیل‌زده
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین با ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد در سیل لرستان، گلستان و خوزستان در بهار امسال اظهارداشت: در حوزه خدماتی و آموزشی اقدامات قابل توجهی در این مناطق انجام شده است.

عبدالرضا فولادوند گفت: شهرستان‌های پل‌دختر و معمولان و تقسیمات مناطق سیل‌زده‌ای که تحت پوشش آموزش و پرورش تهران بود، حدود یکصد دانش‌آموز پایه دوازدهم تحت پوشش مستقیم معلمان تهرانی قرار گرفتند که با آموزش های داده شده، ۲ نمره میانگین نمرات آنان افزایش یافت و در شهرستان پل دختر امسال برای اولین بار، ۱۲ نفر پزشکی قبول شدند.

وی افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی جمع آوری و به فرهنگیانی که ۲۰ تا ۳۰ درصد منازلشان آسیب دیده بود، داده شد، همچنین کمک‌های موسسات مدارس غیردولتی به مدارس غیردولتی این مناطق اهدا شد و پک‌های آذوقه و ۱۸۰ کامیون وسایل مورد نیاز و کمک‌های غیرنقدی به مناطق آسیب دیده اهدا شد.

فولادوند بیان کرد: در استان لرستان نیز علاوه بر اعزام ۲۰۰ مشاور، ۶۰ کامیون کمک‌های غیرنقدی و یک میلیارد تومان کمک‌های نقدی اهدا شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: همچنین در استان خوزستان هم در آبان ماه آخرین بسته کمک به این استان را داشتیم که مدرسه ۹کلاسه شیبان اهواز به نام شهدای فرهنگی تهران در حال احداث است که مهر ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شهر تهران خدماتی را در زلزله کرمانشاه ارائه کرد، افزود: تهران در سیل سیستان و بلوچستان به عنوان معین شهرستان‌های کنارک، زرابات و بنت، اقداماتی را در حوزه خدماتی و آموزشی انجام خواهد داد.

فولادوند بیان کرد: حدود ۲۰ میلیون تجهیزات در انبار فرودگاه مهرآباد آماده بارگیری است که با هماهنگی ارتش، وزارت دفاع به مناطق ارسال خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، ارتقای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان به خصوص در پایه دوازدهم مناطق آسیب‌دیده اولویت این نهاد عنوان کرد و افزود: امیدواریم از این فرصت برای محرومیت‌زدایی منطقه استفاده کنیم.

وی گفت: در راهکارهای تحولی، علاوه بر افزایش مهارت‌های اجتماعی، شادی، نشاط، ارتقای سطح اخلاق، جامعه‌پذیری، مهارت‌های زیست جمعی، همگرایی اجتماعی، همدلی، همدردی، همنوایی و محبت و مهربانی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که پویش «سیل مهربانی همکلاسی‌ها» نمونه‌ای از آن است.

فولادوند با اشاره به اینکه کمک‌های نقدی و غیرنقدی آموزش و پرورش شهر تهران پنحشنبه این هفته به مناطق سیل‌زده خواهد رسید، این کمک‌ها بسته به شرایط تداوم خواهد داشت و امیدوارم فرصتی برای محرومیت زدایی از این استان باشد.

دوره اول پویش ملی «سیل مهربانی همکلاسی‌ها» به منظور جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای مدارس کشور با شعار «هر مدرسه یک پایگاه همدلی» فروردین ماه امسال برای جمع آوری کمک به مناطق سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان برگزار شد.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی بازگشایی شد اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.