فصل پاییز با ریزش باران و برگ‌ درختان در کنار زیبایی بی نظیری که به طبیعت هدیه می‌کند و حال و هوای خاصی به شهرها و روستاها می بخشد اما سرما و بیماریهای فصلی نظیر سرما خوردگی و آنفلوآنزا را نیز به همراه می آورد و تعداد زیادی از مردم را درگیر خود می‌کند که بی شک رژیم غذایی مناسب و رعایت توصیه های بهداشتی می‌تواند سهم بسزایی در درمان این بیماری داشته باشد و علایم بیماری را تخفیف دهد.

هر چند از منظر کارشناسان درمان مشخصی برای عفونت های ویروسی وجود ندارد اما تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب به بهبودی سریع تر این دسته از بیمارهای فصلی کمک قابل توجه‌ای می کند و برعکس عدم مراقبت کافی در حین بیماری تشدید شدن وضعیت بیماران را به همراه دارد.

بیماری آنفلوآنزا به دلیل جهش یافتگی امسال دارای عوارض بیشتری در سیستان و بلوچستان بوده است به طوری که علاوه بر بستری شدن افزون بر ۱۵۰ نفر از بیماران، هفت نفر نیز به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده اند.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است که برخی از غذاها از جمله انواع مرکبات و سبزی‌های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در پیشگیری و بهبود روند آن موثر باشند.

کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف غلات سبوس دار و حبوبات، مصرف سیر ، مواد غذایی غنی از امگا سه نظیر انواع ماهی ها، سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج، خوردن شلغم، انواع ترب، عسل، آب لیمو و آویشن  و برخی از ادویه‌ها مانند زنجبیل نیز در بهبود بیماری های نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقش مفیدی ایفا می‌کنند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنفلوآنزا یکی از بیماری های فصل پاییز است که باعلائمی مانند تب و لرز ناگهانی، درد عضلانی شدید، ضعف و خستگی شدید، سردرد، سرفه دائم ، گاهی آبریزش بینی و گلودرد و گاهی اسهال و شکم درد همراه است.
مسعود فیروزکوهی افزود: تغذیه کافی برای افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت، در پیشگیری از بیماری آنفلوانزا بسیار کمک کننده است.
وی گفت: اعضای خانواده می توانند در منزل از بیمار بدرستی پرستاری کنند، محل استراحت بیمار باید جدا از سایرین باشد، ظروف غذا، لیوان آب، حوله، ماسک و همه وسایل مصرفی نیز مجزا شود، حتی سطل زباله برای دستمال های یک بار مصرف در اختیار باشد و بهداشت فردی با دقت انجام شود.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این موضوع که نیاز غذایی و مقدار و نوع آن و نوشیدنی ها هم در تسریع بهبودی و بالا بردن مقاومت و ایمنی بیمار اهمیت زیادی دارد گفت: به افراد بیمار توصیه می شود تا انرژی دریافتی را افزایش دهند و برای تامین آن باید وعده های غذایی به پنج تا ۶ دفعه افزایش پیدا کند.

فیروزکوهی افزود: غذاها بهتر است پر پروتئین باشد یعنی بیشتر شامل گوشت ها، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و حبوبات کاملا پخته باشد که باعث نفخ نشود.
وی سوپ و آش ها را از غذاهای بسیار مطلوب برای بیماران آنفلوآنزایی ذکر کرد و اظهار داشت: این غذاها چون حاوی سبزیجات مختلف از جمله گوجه، هویج، جعفری و قارچ هستند اگر با کمی آب لیمو تازه مصرف شوند بدلیل گرم بودن نوع غذا سرشاربودن از آنتی اکسیدان ها، املاح و ویتامین ها، در تسریع درمان موثر هستند و آب و مایعات ولرم نیز باید مرتب استفاده شود.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: آبمیوه هایی مثل آب انار، آب آناناس، آب هویج و آب مرکبات تازه و طبیعی تهیه و مصرف شود.
وی ادامه داد: دمنوش ها هم به تامین مایعات بدن و افزایش آرامش بیمار تاثیر دارند و دمنوش آویشن، گل گاوزبان، بابونه، جوشانده گل ختمی و نعناء که پس از ولرم شدن با یک قاشق عسل کمی شیرین شوند توصیه می شود.
فیروز کوهی گفت: مخلوط عسل به همراه لیموتازه و زنجبیل در آب ولرم برای کنترل گلودرد و آب ریزش بینی مفید است.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: طبخ چغندر و شلغم، خوردنش باعث لینت سینه شده و بخار حاصل از طبخ نیز فضا را مرطوب کرده و مانند بخور عمل می کند.
وی با تاکید بر مصرف بیشتر میوه های رنگارنگ از جمله آناناس، مرکبات و انار گفت: سبزیجاتی مثل کلم ها، اسفناج، فلفل دلمه ای، نخود فرنگی هم در برنامه غذایی گنجانده شود و دانه ها مثل آفتابگردان و مغزها مثل پسته، بادام و گردو تامین کننده انرژی و املاح مورد نیاز هستند و بدن را تقویت می کنند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: نان و غلات سبوس دار هم در تامین انرژی و بهبود فعالیت دستگاه گوارش موثر هستند.
وی گفت: بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نباید غذاهای چرب، سرخ کردنی، غذاهای شور و یا خیلی شیرین استفاده کنند.
فیروزکوهی افزود: ضروری است بیماران بعد از بهبودی مسواک را عوض، حوله، ملحفه ها، جلد تشک و تمامی لباس هایشان را یکبار شسته و با اطو ضدعفونی کنند، رختخواب را در مجاورت نور و گرمای خورشید قرار داده و اتاق را هوادهی و تمامی وسایل اتاق را با شیشه شو یا الکل ۷۰ درجه ضدعفونی کنند تا هیچ اثری از ویروس و میکروب باقی نماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.