رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: استشمام مداوم دود حاصل از استعمال دخانیات که به عنوان دود دست دوم نامگذاری می شود موجب بروز بیماری های تنفسی  در اطرافیان فرد مصرف کننده می شود.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، حسن کریمیان افزود: اگر در اطراف فرد مصرف کننده مواد دخانی، مادر باردار حضور داشته باشد رشد جنین، متاثر از دود دست دوم که در فضا پراکنده است دچار مشکل خواهد شد.
وی با بیان اینکه  این جنین ممکن است دچار  اختلال عملکرد ریه شود ادامه داد: این شرایط برای جنین در صورتی که مادر مصرف کننده سیگار و قلیان باشد بسیار خطرناک تر و بیماری زا تر است.
وی همچنین افزود: ابتلا و تشدید آسم، پنومونی، برونشیت و عفونت های مکرر تنفسی از جمله عوارضی است که کودکان در معرض دود دست دوم دچار آن می شوند.
وی تصریح کرد: در این بیماری، ریه فرد شبیه ساختار اسفنج شده و حجم تنفسی کاهش می یابد در نتیجه سرفه های دردناک و مشکلات عدیده تنفسی برای فرد بوجود می آید که به راحتی درمان نخواهد شد.
کریمیان گفت: احتمال ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه در افرادی که از دوران جوانی استعمال دخانیات را آغاز می کنند بیشتر است اما توقف استعمال مواد دخانی مهمترین موثرترین درمان نگهدارنده  برای کاهش پیشرفت این بیماری و بهبود علائم آسم است.
رئیس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان تاکید کرد: ابتلا به سرطان ریه، علاوه بر فرد مصرف کننده، افراد در معرض دود دست دوم را نیز تهدید می کند.
گفتنی است: کمپین "نم نم" به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ابتدای سال 98 آغاز شده و در این کمپین صنوفی که از عرضه مواد دخانی در واحد صنفی خود جلوگیری می کنند با اعلام آمادگی در این زمینه لوح "نه به مواد مخدر نه به مواد دخانی" را دریافت کرده و به این کمپین می پیوندند.
شعار این افراد " ما از سودش گذشتیم شما هم از مضراتش بگذرید" است.
تا کنون 68 واحد صنفی در شهرستان زاهدان برای پیوستن به این کمپین اعلام آمادگی کرده اند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.