به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان را می توان تابلوی درخشان خدمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت معرفی کرد به طوری که توسعه استان در عرصه آموزش و تحقیقات، ارتقای شاخص های سلامت و زیر ساخت های بهداشت و درمان در طول سالهای عمر پربرکت انقلاب بسیار چشمگیر بوده است.
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال 1365 راه اندازی شد که با توجه به روند رو به رشد و توسعه دانشکده ها و رشته های مختلف آن، دانشکده های علوم پزشکی زابل و ایرانشهر با جدا شدن از این دانشگاه به عنوان دانشگاههای مستقل علوم پزشکی به تربیت نیروهای بومی و غیر بومی و خدمات رسانی به مردم سراسر استان مشغول هستند.
امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پزشکان و کادر بهداشت و درمان در دورترین نقطه پهناورترین استان کشور حضور فعال دارند و می توان ادعا کرد علاوه بر توجه به نیروی انسانی در طول 40 سال انقلاب هر 6 روز یک تخت بیمارستانی در استان راه اندازی شده است.
همچنین در سال 57 تنها هشت بیمارستان دولتی در سیستان و بلوچستان فعالیت داشت اما هم اینک به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی 26 بیمارستان در این استان فعال است.
در کنار توسعه زیر ساخت کاهش 98 درصدی موارد مالاریا، 84 درصدی مرگ مادران باردار و افزایش 70 درصدی پوشش واکسیناسیون از دیگر دستاوردهای این حوزه محسوب می شوند.
وجود مرکز درمان ناباروی، مرکز اشعه درمانی، جراحی قلب باز، تشخیص قبل از تولد، قطب چشم پزشکی و پیوند کلیه و قرنیه سیستان و بلوچستان را به قطب پزشکی در کشور و منطقه تبدیل کرده است به طوری که این استان هم اینک سالانه پذیرای افزون بر 500 بیمار خارجی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان را به حق می توان تابلوی درخشان خدمات نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت برشمرد زیرا به برکت این انقلاب شاهد فعالیت 559 عضو هیات علمی، راه اندازی 101 رشته دانشگاهی از کاردانی تا دکترای فوق تخصصی و تربیت 21 هزار و500 نفر در هر رشته علوم پزشکی در حوزه این دانشگاه هستیم.
دکتر محمد هاشمی شهری افزود: همچنین در حوزه ارتقاء شاخص های سلامت افزایش 21 سال امید به زندگی، 70 درصد افزایش پوشش واکسیناسیون، 98 درصد کاهش موارد ابتلا به مالاریا، 100 درصد موارد ابتلا به التور، 84 درصد کاهش موارد مرگ مادران باردار و 82 درصد کاهش مرگ نوزادان از دیگر برکات نظام اسلامی است.
وی افزایش پنج برابری تعداد تخت های بیمارستانی، تکمیل شبکه بهداشت و درمان با افزایش 34 برابر شدن خانه های بهداشت روستایی و تکمیل چرخه درمان بیماران نابارور، سرطانی، ناهنجاری های قلبی و غیره در سیستان و بلوچستان را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان وسیع ترین استان کشور بر شمرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد راه اندازی مرکز درمان ناباروی، مرکز اشعه درمانی، جراحی قلب باز، تشخیص قبل از تولد، پیوند کلیه و قرنیه و قطب چشم پزشکی به عنوان نخستین ها در عرصه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان هستیم که هم اینک این استان را به قطب پزشکی در منطقه تبدیل کرده است.
هاشمی شهری بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 65 در ابتدای تاسیس دارای تنها سه عضو هیات علمی بود که هم اینک به مرحله ای از توسعه پایدار در حوزه سلامت رسیده است که حدود 560 عضو هیات علمی در سه دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان به ارائه خدمات آموزشی، تحقیقاتی، درمانی و تشخیصی اشتغال دارند.
وی با اشاره به تحولات حوزه تحقیقات سلامت سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی 12 مرکز تحقیقاتی، یک مرکز رشد فن آوری، یک پژوهشکده بیماری های عفونی و گرمسیری و یک آزمایشگاه جامع تحقیقات از مهمترین تحولات در این حوزه محسوب می شود.
هاشمی شهری گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان حتی از داشتن خانه بهداشت محروم بودند و در مراکز بهداشتی درمانی شهری نیز پزشکان هندی و بنگلادشی طبابت می کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: با جهش های مطلوب در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان، این استان علاوه بر فراهم کردن امکانات درمانی برای شهروندان خود توانایی پذیرش بیماران خارجی را نیز دارد.

** تحول عظیم درنیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تعداد پزشکان متخصص سیستان و بلوچستان در سال 57 تنها 40 پزشک بود که با رشد 15 برابری هم اینک به 579 پزشک افزایش یافته است.
هاشمی شهری افزود: همچنین تعداد پزشکان عمومی استان از 131 نفر با رشد 6 برابری به 803 پزشک، کادر پرستاری با افزایش 135 برابری از کمتر از 20 نفر به 2 هزار و 713 پرستار و بهورز از کمتر از 30 نفر با رشد 45 برابری به هزار و 362 نفر رسیده است.
وی بیان کرد: همچنین خانه های بهداشت روستایی سیستان و بلوچستان از 28 باب قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با 34 برابر رشد به 978 باب، مراکز خدمات جامع سلامت نیز از 65 به 237 باب و تخت های بستری از 495 تخت با رشد پنج برابری به 2 هزار و 798 تخت و تعداد پایگاه اورژانس با رشد 18 برابری از هشت به 141 پایگاه رسیده است.
وی تاکید کرد: دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان درحالی است که جمعیت این استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود یک میلیون نفر بوده که بر اساس آخرین سرشماری سال 95 هم اینک به افزون بر 2 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است.
هاشمی شهری تاکید کرد: با وجود رشد پنج برابری تخت های بستری در سیستان و بلوچستان هنوز کمبود تخت های بیمارستانی در این استان مشهود است که به همین دلیل در راستای تحقق کامل عدالت در سلامت روند توسعه زیر ساخت های بهداشت و درمان به ویژه تخت های بیمارستانی و مراکز بیمارستانی با سرعت درحال انجام است.
وی افزود: شروع عملیات ساخت سه بیمارستان جدید 540 تخت خوابی در شهرستان های زاهدان، ایرانشهر و چابهار در دی ماه امسال و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ماندگارترین خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در این استان پهناور و مرزی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستانهای زاهدان، خاش، سراوان، سیب سوران ، میرجاوه و مهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای جنوبی استان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.