گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ابراز تأسف معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از عدم همکاری مسئولین نمایشگاه کتاب با این مؤسسه

به نظر من مسئولان نمایشگاه باید بدانند که ترویج اندیشه و احیای یاد و نام حضرت امام وظیفه ذاتی همه دلسوزان انقلاب و نظام و همه دستگاه ها و نهادها و تصریح قانون است. باید به دستورالعمل های قانونی بیشتر توجه شود و من نمی دانم جای خالی غرفه کودک و نوجوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نمایشگاه امسال را چه کسی بنا است پر کند و چه کسی باید پاسخگوی کم توجهی به تروج اندیشه و احیای یاد و نام امام در میان کودکان و نوجوانان باشد؟

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با ابراز تأسف از عدم همکاری مسئولین نمایشگاه کتاب با این مؤسسه گفت: ما به عنوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) بخش خصوصی نیستیم که بخواهیم فروش آثار داشته باشیم و بگوییم یک غرفه کوچک هم برای ما مغتنم است؛ ما می خواهیم یک فضای مناسب برای کار فرهنگی و هنری داشته باشیم که امکان مانور فعالیت های فرهنگی و هنری در آن باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در بازدید از غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در گفت و گو با خبرنگار جماران، ضمن اشاره به استقبال ناشران و بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال، گفت: به نظر می رسد تغییر مداوم مکان نمایشگاه کار درستی نباشد و بهتر این بود که وزارت ارشاد نمایشگاه امسال را در مجموعه شهر آفتاب برگزار می کرد. زیرساخت های این کار در آنجا فراهم است و مشکلات رفع شده است. تغییر دائمی مکان نمایشگاه باعث سردرگمی ناشران و مردم می شود؛ به خصوص اینکه دسترسی شهر آفتاب برای کسانی که از شهرستان ها می آیند خیلی بهتر است.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با تأکید بر اینکه کارکرد مصلی غیر از نمایشگاه است، افزود: هم مصلی باید به سمت پیدا کردن کارکرد اصلی خودش برود و هم نمایشگاهی که برای ساخت آن هزینه شده و زیرساخت ها نیز در آنجا فراهم است به کارهای نمایشگاهی  اختصاص یابد. به نظر من این یکی از ضعف هایی است که امسال ما شاهد بودیم. البته شاید دلایلی داشته که ما مطلع نیستیم ولی ثبات مکان تکلیف ناشران و مراجعه کنندگان را روشن می کند.

وی در خصوص نحوه حضور مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نمایشگاه کتاب امسال گفت: ما همه سنوات گذشته در قالب سه غرفه عمومی، بین الملل و کودک در نمایشگاه شرکت می کردیم. آثار مربوط به امام خمینی (س) توسط انتشارات عروج در غرفه عمومی عرضه می شود. البته معمولا ما در این غرفه میز پرسش و پاسخ را با حضور پژوهشگران دایر و وب کیوسک هایی هم تهیه می کنیم که بتواند سؤالات را پاسخ دهد. غرفه بین المللی ما کتاب های به زبان خارجی را در بازدید عموم قرار می دهد.

کمساری ادامه داد: با توجه به اینکه معرفی امام به نسل نونهال، خردسالان، کودکان و نوجوانان یک هدف بسیار اساسی و راهبردی است و مورد تأکید نظام مقدس جمهوری اسلامی هست ما هر سال یک غرفه در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب داشتیم که با برنامه های متنوعی که با حضور متخصصین برگزار می شد در بحث مربوط به معرفی حضرت امام برای نسل کودک و نوجوان می پرداخت.

وی تأکید کرد: امسال علی رغم پیگیری هایی که ما کردیم و مکاتباتی که داشتیم متأسفانه بخش کودک و نوجوان، که در اختیار انجمن ناشران کودک و نوجوان قرار دارد، همکاری لازم را با مؤسسه نکرد و یک فضای 9 متری را به ما پیشنهاد کردند. طبیعتا ما به عنوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) بخش خصوصی نیستیم که بخواهیم فروش آثار داشته باشیم و بگوییم یک غرفه کوچک هم برای ما مغتنم است. ما می خواهیم یک فضای مناسب برای کار فرهنگی و هنری داشته باشیم که امکان مانور فعالیت های فرهنگی و هنری در آن باشد.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با ابراز تأسف از اینکه امسال همکاری لازم با این مؤسسه نشده است، ادامه داد: دو روز پس از آغاز به کار نمایشگاه پیشنهاد اختصاص 9 متر فضا را دادند که چون امکان انجام فعالیت های ما در آن فضا نبود نپذیرفتیم. البته مسئولین قول دادند که همکاری لازم را داشته باشند ولی تا الآن انجام نداده اند.

وی گفت: به نظر من مسئولان نمایشگاه باید بدانند که ترویج اندیشه و احیای یاد و نام حضرت امام وظیفه ذاتی همه دلسوزان  انقلاب و نظام و همه دستگاه ها و نهادها و تصریح قانون است.  باید به دستورالعمل های قانونی بیشتر توجه شود و من نمی دانم جای خالی غرفه کودک و نوجوان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نمایشگاه امسال را چه کسی بنا است پر کند و چه کسی باید پاسخگوی کم توجهی به تروج اندیشه و احیای یاد و نام امام در میان کودکان و نوجوانان باشد؟

کمساری با اشاره به اینکه امسال مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با دو غرفه در نمایشگاه کتاب شرکت کرده، اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که امسال انجام شده یک مجموعه پنج جلدی به نام «اصفهان در انقلاب» است. چند جلد کتاب با عناوین متنوع در قالب مفاهیم اخلاقی در اندیشه امام منتشر شده است. کتاب «اسرار عبادات» یک کار عرفانی از خانم دکتر فاطمه طباطبایی است. بعضی از کتاب های خاطرات نیز منتشر شده که تنوع موضوعی دارند. در مجموع ما امسال با 25 عنوان کتاب جدید در نمایشگاه شرکت کرده ایم.

وی افزود: البته تعداد عناوینی که مؤسسه در یک سال گذشته کار کرد خیلی بیش از اینها بود؛ بعضا مراحل نهایی چاپ و انتشار را طی کرد و کارهای دیگری هم بود که آماده نشد. ما هفت عنوان رمان و کار داستانی را در مجموعه معاونت فرهنگی و هنری آماده کرده ایم و تلاش کردیم که به نمایشگاه برسد و متأسفانه مراحل نهایی کتاب سازی آنها انجام نشد. ولی حتما به زودی این هفت عنوان رمان و داستان وارد بازار نشر می شود. دانشنامه امام خمینی (س) نیز مراحل پایانی را دارد طی می کند و ان شاء الله تا پایان امسال منتشر می شود.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه  تنظیم و نشر آثار امام خمینی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات این مؤسسه برای تقویت جذابیت و خلاقیت در تولید آثار فرهنگی گفت: به هر حال جوانان تنوع پسند و طالب نوآوری هستند؛ حتی اگر بخواهیم نسل جوان یک مفهوم تکراری را بخواند باید در قالب جدید عرضه شود. این طبع جوانان و طبیعت کار با جوانان است. بر خلاف کسانی که اعتقاد دارند نسل  جوان امروز علاقه ای به خواندن کتاب ندارد به نظر من اگر کتاب خوب باشد و خوب عرضه شود همچنان جوانان ما استقبال می کنند.

وی تأکید کرد: در حوزه نشر، به خصوص آثار مربوط به بزرگان، آثار دینی و آثاری که جایگاه علمی بالایی دارد باید متنوع و جذاب عرضه شود. ما در انتشارات عروج این رویکرد را شروع کرده ایم. یعنی توجه به طرح جلد و توجه به قالب کتاب در کنار توجه به محتوا یکی از رویکردهایی است که آثارش را بعد از این در مجموعه عروج خواهیم دید.

کمساری در مورد تأثیرگذاری هنر در فعالیت فرهنگی اظهار داشت: من اعتقاد دارم اصل ترین زبان برای ارائه اندیشه امام که بتواند تأثیرگذار و جذاب باشد زبان هنر است. به هر حال زبان هنر اولا یک زبان همه فهم و ثانیا تأثیرگذاری، ماندگاری و قدرت رسوخ آن در دلها و اذهان بیشتر است بیشتر است. زبان هنر باید در خدمت ارائه مفاهیم بلند و عالی قرار بگیرد و امام هم دارای اندیشه بلند الهام گرفته از اندیشه اسلامی است.

وی ادامه داد: سال ها است که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) این رویکرد را شروع کرده و دو سه سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است. بازخوردها می تواند مثبت یا منفی باشد که باید به آنها توجه کنیم ولی بازخوردهای مثبتی را از انجام کارهای هنری گرفته ایم. مثلا ما سال گذشته سمفونی روح الله را ارائه کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. امسال نیز یک آلبوم موسیقی با 10 قطعه موسیقی از خوانندگان و شاعران مختلف را تولید کرده ایم که به زودی عرضه می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.