می‌توان اعتدال را یک مصداق از اخلاق دانست، مصداقی که عقلی است و پشتوانه‌های شرعی فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی کمساری» گفت: اگر به سیره، اندیشه، عملکرد و فرمایشات امام (س) رجوع کنیم، در سخت‌ترین نقاط و بحران‌ها متوجه می‌شویم که ایشان یک قدم هم از شرع، دین و موازین دینی عدول نکرده‌اند. یعنی اگر نرمشی نشان داده‌اند، مبتنی بر دین بوده و اگر سختی یا درشتی بوده، آن را بر آموزه‌های دینی مبتنی کرده‌اند.

به گزارش جماران، معاون فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) و بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه، ایسنا را جزو برکات مجموعه‌ی رسانه‌ای کشور به‌عنوان زیرمجموعه جهاددانشگاهی دانست و گفت: این رسانه با همین نگاه و رویکرد اعتدالی در قالب معتبر و موفق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رسانه‌ها باید امانت‌دار و حرفه‌ای باشند

وی با بیان این‌که امانت‌داری و حرفه‌ای عمل کردن از خصوصیاتی است که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند و یکی از اقدامات مورد نیاز آن‌هاست، بیان کرد: اگر ما اصول فکریِ امام و انقلاب و سه نقطه طلایی استقلال، آزادی و جمهوری مبتنی بر اسلام بدانیم، به نظر من، جهاد دانشگاهی یکی از مصادیق افتخارآمیز استقلال است.

معاون فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) جهاد دانشگاهی را یک الگوی موفق در حوزه‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: با اتکا به توانمندی فرزندان کشور و با قدرت علمی، فرهنگی و فکری نسل انقلابی در دهه اول انقلاب و زایش‌ها و رویش‌هایی که وجود داشته، می‌توان جهاددانشگاهی را یک نقطه طلایی معرفی کرد. حتی نیاز به معرفی این مجموعه از سوی کسی وجود ندارد، چون این مجموعه مصداق مُشکی است که خود می‌بوید و نیاز به معرفی و تعریف ندارد.

حجت‌الاسلام «کمساری» با اشاره به گذراندن و وجود سه دوره‌ی طلایی و نسبتا بحرانی و اعتدال امروزی در رسانه‌ها بیان کرد: خبرگزاری ایسنا توانسته است در این زمینه اعتمادسازی کند. ممکن است که مردم در ظاهر اعتماد کنند و در مقطعی با غلبه بر احساسات موج‌هایی بیاید و برود. ولی آنچه که می‌ماند، حقیقی است که بر اثر مرور زمان و مبتنی بر عملکردها خود را نشان می‌دهد.

او در ادامه به عملکرد رسانه‌ها نسبت به تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره  و اذعان کرد: عملکردهای رسانه‌ای نشان داد که روحِ باور و قضاوت عمومی بسیار هوشیارانه و آگانه عمل می‌کند و در زمان مناسب نیز قضاوت خود را اعمال می‌کند.

 

رسانه‌ها از موازین اخلاقی فاصله گرفته‌اند

وی خبرنگاران را وزنه‌های کار در ایسنا دانست و افزود: امروز در جامعه به عنوان یک نیاز، بخصوص در عرصه‌ی رسانه که به شدت نسبت به وجود آن نیاز احساس می‌شود، بعضا خلاءهایی وجود دارد، که آن فاصله گرفتن از موازین اخلاقی است.

معاون فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) ادامه داد: می‌توان اعتدال را یک مصداق از اخلاق دانست، مصداقی که عقلی است و پشتوانه‌های شرعی فراوانی دارد. اخلاق‌مداری نیاز امروز رسانه‌ها است که متأسفانه شاهد هستیم در برخی موارد رعایت نمی‌شود.

به گفته‌ او، استفاده‌های ابزاری از اخلاق، قربانی کردن اخلاق به نفع منافع فردی، جناحی و گروهی و زیر پا گذاشتن اصول و محکمات اخلاقی، آفتی است که در رسانه‌ها کمابیش با آن مواجه هستیم، آفتی که با دینداری، انقلابی‌گری و تفکر حضرت امام (س) منافات دارد.

صداقت در کلام و گفتار امام (ره) باید سرمشق باشد

حجت‌الاسلام «کمساری» در ادامه با اشاره به فیلمی که از امام خمینی (س) در زمان مصاحبه با یک خبرنگار خارجی زن در نوفل لوشاتو پاریس وجود دارد، گفت: آن خبرنگار خانم از امام (س) پرسید با بازگشت به ایران نگاه‌تان به زن‌ها و حضورشان در امور اجتماعی چگونه است؟ به نظر می‌رسد با توجه به پذیرفتن من به حضورتان برای مصاحبه، گویا سیاست مثبتی در استفاده از بانوان در اجتماع دارید؟ ایشان نخستین پاسخی که به این خانم خبرنگار دادند، این بود: "اینکه شما برای مصاحبه آمدید دلیل نمی‌شود که من نگاه خاصی داشته باشم، چون حتی نمی‌دانستم شما می‌آیید. نگفته بودند یک خانم می‌آید، پس پذیرفتن شما ربطی به این قضیه ندارد.

معاون فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)؛ پاسخ امام راحل را نمونه صداقت ایشان در گفتار می‌داند و اضافه می‌کند: اخلاق برای ایشان همیشه در منتهی‌الیه خود بوده است.

او همچنین به اقدام دیگری از سوی امام خمینی (س) اشاره می‌کند؛ «در موقعیت دیگری وقتی امام (س) پیامی برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس فرستادند که در رادیو خوانده شود، ایشان کمتر از یک ساعت قبل از آغاز زمان قرائت پیام‌شان دستور دادند پیام را برگردانید، چون فقط می‌خواستند یک کلمه را در این پیام تغییر دهند. پیام نخست نقل به مضمون این بود: «با همه توان برای شما دعا می‌کنم». در حالی که در تصحیحی که روی پیام انجام دادند، اعلام کردند که «با حداکثر توان برای شما دعا می‌کنم»، این یعنی ایشان حتی مراقب کلماتی که می‌گفتند بودند، تا چطور مطرح شود.

 

«نبود صداقت در گفتار»، گمشده‌ عرصه‌ سیاست در رسانه‌ها

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که «صداقت در گفتار» و «توجه به کلماتی که توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود»، به طور کلی گمشده‌ عرصه سیاست در رسانه‌های امروزی هستند، افزود: در بسیاری مواقع مصاحبه‌شونده قصد بیانکردن مطلبی را دارد، اما مصاحبه‌کننده ابتدا و انتهای صحبت‌ها را حذف می‌کند و سرانجام چیزی مطرح می‌شود که با مطلب مطرح شده‌ اصلی کاملا متفاوت است.

او اظهار می‌کند: این در حالی است که معتقدم هیچ‌چیز نمی‌تواند به رسانه اجازه‌ی دروغ گفتن و تحریف در حرف‌های دیگران را بدهد. اما متأسفانه به نظر می‌رسد در برخی موارد حلال پیامبر(ص) را حرام و حرامش را حلال می‌کنند، این در حالی است که وقتی از معصوم (ع) پرسیدند در بررسی منابع مختلف چطور به آن اعتماد کنیم، ‌ایشان جواب دادند: «نخست آن را با قرآن تطبیق دهید، اگر جواب نداد با عقل، و اگر تطبیق نشد آن را رها کنید».

پیشنهاد برای برگزاری جلسات آموزشی «فقه خبر» در رسانه‌ها

معاون فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در ادامه این پیشنهاد را مطرح کرد که رسانه‌ها کلاس‌هایی مشابه آموزش گزارش‌نویس و خبرنویسی  با عنوان «فقه رسانه» برای خبرنگاران برگزار کنند و توضیح داد: بهتر است «فقه رسانه» را به آن‌ها آموزش دهیم. «فقه خبر» ایجاد کنیم تا اگر خبرنگاری خواست خلاف واقع عمل کند، بداند از نظر شرعی چه حکمی دارد.

او افزود: این در حالی است که متأسفانه امروز بسیاری از چیزها را فدای منافع کرده‌ایم، اتفاقی که خوشبختانه ایسنا وارد آن نشده است.

امام خمینی (س) یک قدم هم از شرع و موازین دینی عدول نکرده‌اند

وی تاکید کرد: معتقدم اگر به سیره، اندیشه، عملکرد و فرمایشات امام (س) رجوع کنیم، در سخت‌ترین نقاط و بحران‌ها متوجه می‌شویم که ایشان یک قدم هم از شرع، دین و موازین دینی عدول نکرده‌اند. یعنی اگر نرمشی نشان داده‌اند، مبتنی بر دین بوده و اگر سختی یا درشتی بوده، آن را بر آموزه‌های دینی مبتنی کرده‌اند.

او سپس نسبت به نبودن عنوان خبری در بسیاری از رسانه‌ها با عناوین مختلف «امام و انقلاب» گفت: در سال‌های گذشته رسانه‌ها عناوین مختلفی درباره‌ی «امام خمینی (س)» و اندیشه‌های ایشان داشته‌اند، اما امروز تعداد زیادی از رسانه‌ها متاسفانه این عنوان را حذف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در این بازدید «سعید پورعلی»، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، «عبدالجبار کاکائی»، مدیرکل دفتر ادبیات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، «غلامعلی اصغریان»، مدیرعامل موسسه عروج، «جهانگیر قاسمی،«مدیرکل فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و «سیدمحمد هاشمی ترونجی»، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام و ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری را همراهی می‌کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.