پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد

ناصر تکمیل همایون:دکتر بروجردی عاشق ایران بود

مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام خمینی(س) و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام خمینی(س) و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز چهارشنبه 11اسفندماه در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار گردید.
"دکتر ناصر تکمیل همایون" عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دراین مراسم درمورد مرحوم دکتر محمود بروجردی گفت:"غیر از مسائل اخلاقی و محبت شخصی که به من داشتند،ایشان ویژگی ها و حساسیت هایی داشتند که مورد توجه من بود. دکتربروجردی عاشق ایران بود. روزی در رابطه با آقای "آل قیس" و کتاب های ایشان صحبت می کردیم و گاهی بحث بود که ممکن است تاریخ تولد یک دانشمندی کم و زیاد شده باشد یا نام کسی کم و زیاد شده باشد. آقای دکتر بروجردی فرمودند به این مسائل فکر نکنید،فکر کنید که آقای آل قیس چندین جلد کتاب نوشتند و دانشمندانی را که به زبان عربی کتاب نوشتند ولی ایرانی بودند را معرفی کردند این مسئله مهم است."
وی ادامه داد:"روزی نامه ای ازانستیتو دوموند عرب پاریس خطاب به دکتر بروجردی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی آمده بود که ما می خواهیم در مورد یک دانشمند بزرگ عرب سمیناری برگزار کنیم خواهشمندیم شما هم نماینده ای از طرف آن موسسه اعزام دارید. نام آن دانشمند "البیژن الرستمی" بود. ما این دانشمند را نمی شناختیم با استاد مرحوم "دانش پژوه" تماس گرفتیم.ایشان تشریف آوردند و فرمودند که بیژن رستمی دانشمندی ایرانی و مازندرانی است و کتاب مختصری نیز دارد.آقای دکتر بروجردی به ایشان فرمودند مرحوم دانش پژوه به خرج موسسه به این جلسه تشریف ببرند و ثابت کنند که بیژن رستمی یک دانشمند ایرانی است."
تکمیل همایون در بخش دیگر سخنان خود افزود:"رئیس پروژه جاده ابریشم از طرف یونسکو به ایران آمده بود تا در رابطه با این پروژه تحقیق و گفتگو کند. آقای دکتر خواستند که ایشان مسیر جاده ابریشم را مشخص کنند و او درنقشه ای این را توضیح می داد. بالای دریاچه خوارزم یک دریاچه کوچکی بود که با نامش مشخص شده بود. ولی اسم خلیج فارس در نقشه نوشته نشده بود. مرحوم بروجردی پرسیدند اینجا کجاست؟ او گفت: پرشین گلف. دکتر بروجردی گفتند چگونه است شما نام دریاچه به این کوچکی را مشخص کرده اید اما دریای به این بزرگی نامش نیست؟ تا نام خلیج فارس در این طرح مسلم و مسجل نشود ما قبول نداریم و هیچگونه همکاری نمی کنیم.من این ماجرا را مفصل در شماره 7 مجله فرهنگ نوشتم."
این استاد تاریخ افزود:"زمانی هم که طرح آسیای مرکزی در یونسکو مطرح شد،هنوز شوروی بود و می خواستند آسیای مرکزی را یک منطقه روسی و دانشمندانش را هم غیرایرانی معرفی کنند.به قول یکی از دوستان عنقریب است که در قبر فردوسی و رودکی هم یک فقره کارت عضویت حزب کمونیست بگذارند."
وی ادامه داد:"آقای دکتر بروجردی این موضوع که مطرح شد،گفتند که "دکتر زرین کوب" مدتی است مریض است و باید برای معالجه به اروپا برود و پول هم ندارد.ما به عنوان شرکت دراین جلسه یونسکو به ایشان ماموریت می دهیم که هم بروند از آسیای مرکزی و ایرانیت جاده ابریشم دفاع کند و هم خود را معالجه کند. این طرح منجر به نگارش چهارجلد کتاب شد که دو جلد آن نیز به خواست دکتر بروجردی توسط دکتر"ملک شهمیرزادی" ترجمه شد."
تکمیل همایون با اشاره به هزاره سرایش فردوسی و عزم دکتر بروجردی برای گرامیداشت آن افزود:"آن دوران زمانی بود که یکی از وزرای محترم فرمودند اگر فردوسی امروز بخواهد وارد دانشگاه شود از گزینش رد می شود.در حالی که دکتر بروجردی گفتند باید در زمینه فردوسی کتاب نوشته شود و خودشان شخصاً رفتند تبریز پیش "دکتر مرتضوی" که از دانشگاه کنار گذاشته شده بودند و خواهش کردند راجع به فردوسی کتاب بنویسند و ایشان پذیرفتند. سیزده کتاب به مناسبت هزاره سرایش فردوسی از طرف موسسه منتشر شد که بانی آن دکتر بروجردی بودند."
درادامه این مراسم "محمدتقی راشد محصل" عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیزضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و تلاشهای اداری مرحوم بروجردی برای شکل گیری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:"اگر امروز در سوگ او اشک همه جاریست، مولود سلوک و رفتار انسانی و دلسوزی های اثربخش اوست. ایشان مدیریت را برای مقام نپذیرفته بود،بلکه موسسه را جایگاهی می دید که می تواند به پیشرفت امر آموزش علوم انسانی کمک کند. ارتقا علوم انسانی را در ارتقا و تجلیل از محققان می دانست، رفتار او با اعضای هیئت علمی و تکریم و بزرگداشت آنان گویای روشنی بر این پندار بود."
همچنین خانم "دکتر مکنون" عطوفت، مهربانی و همدلی را از خصوصیات ایشان دانست و گفت:" ارتباط و حمایت ایشان همواره برای اهالی علم و فرهنگ وجود داشت."

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.