پیام های سید حسن خمینی یادگار گرامی حضرت امام، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویدیویی و پیام مکتوب خانم پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی به وبینار«امام خمینی(ره)، نلسون ماندلا، رهبران بزرگ برای همه اعصار» منتشر شد.

سمینار آنلاین«امام خمینی(ره)، نلسون ماندلا، رهبران بزرگ برای همه اعصار»، به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی در پرتوریا آفریقای جنوبی، امشب چهارشنبه 14 خرداد ساعت 20:30 به وقت تهران برگزار شد.

 

سید حسن خمینی با انتشار پیامی تصویری، در این سمینار آنلاین گفت: آنچه که موضوع اصلی بزرگداشت امام خمینی را با آفریقای جنوبی پیوند می دهد، اهداف مشترک دو انقلابی است که مردم دو کشور داشته اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، سید حسن خمینی گفت: برای ما ایرانیان، کشور آفریقای جنوبی با نام نلسون ماندلا رهبر بزرگ آن کشور عجین شده است و گزافه نیست اگر بگوییم که ملت ایران همانند بسیاری از ملل جهان، کشور آفریقای جنوبی را با نام این رهبر بزرگ می شناسند. برای من هم البته افتخار بزرگی بود که در سال 1999 در سفر به آفریقای جنوبی، فرصت دیدار بسیار صمیمانه و به یادماندنی ای را با آقای نلسون ماندلا داشتم. آنچه که موضوع اصلی بزرگداشت امام خمینی در ایران را با آفریقای جنوبی پیوند می دهد، اهداف مشترک دو انقلابی است که مردم دو کشور داشته اند.

 

 سید حسن خمینی: این دو انقلاب برای آزادی از اسارت رژیم شاهنشاهی در ایران و آزادی از اسارت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی به وقوع پیوسته اند.

 

سید حسن خمینی افزود: دو رژیمی که به رغم تحریم های سنگین سازمان ملل علیه آپارتاید دارای پیوندهای عمیق سیاسی، اقتصادی و نظامی بودند و رژیم شاه یکی از متحدین برجسته رژیم آپارتاید بود. تاریخ روابط دو ملت بزرگ ایران و آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید و روی کار آمدن دولت غیرنژادی و دموکراتیک در 25 سال گذشته، روزهای بارزی را داشته است.  روابط ایران با رژیم آپارتاید بعد از انقلاب قطع شده بود و این هم یکی از تصمیمات استراتژیک امام بود که قبل از پیروزی انقلاب فرموده بودند؛ در صورت پیروزی انقلاب، روابط را با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی قطع می کنیم.

سید حسن خمینی ادامه داد: در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب نیز این اتفاق افتاد و دولت انقلابی ایران با اخراج سرکنسول آفریقای جنوبی در آن روزگار، تمام پیوندهای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با رژیم آپارتاید قطع کرد و به حمایت همه جانبه از مبارزات برحق آنها برخاست. این از افتخارات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و یادم هست که همواره نلسون ماندلا بر این مطلب تاکید داشت و از آن به نیکی یاد می کرد. ملت ایران به رغم فشارهای دولت های بزرگ، قاطعانه و شجاعانه حمایت خود را از روابط دو کشور ادامه دادند. جا دارد که در پایان یاد و نام امام و همه شهیدان راه آزادی را گرامی بداریم. و به ارواح همه آزادی خواهان درود بفرستیم و  مراتب تشکر خود را از برگزارکنندگان این جلسه ابراز کنم. خداوند یار و نگه دار دو ملت ایران و آفریقا باشد.

 

همچنین سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) ویدئوی زیر را منتشر کرده است:

 

پیام وزیر امور خارجه جمهوری آفریقای جنوبی به «وبینار امام خمینی (ره)، نلسون ماندلا، رهبران بزرگ برای همه اعصار»

پیام دکتر جی ان ام پاندور بدین شرح است:

«باعث افتخار است که دیدگاههای خود و مردم و دولت جمهوری آفریقای جنوبی را به مناسبت سالگرد درگذشت امام خمینی ابراز نمایم.

امام روح ا... خمینی در تاریخ 3 جون 1989 بعد از یک بیماری کوتاه مدت درگذشت. درگذشت ایشان با دوره ای عزاداری همراه بود و مراسم خاکسپاری او مورد توجه میلیونها نفر از مردم جمهوری اسلامی ایران بود که خود بنیانگذاری کرد و مردم آمدند تا آخرین احترامات خود را تقدیم او کنند.

تاثیر امام فراتر از مرزهای ایران بود، کشوری که روابط دیپلماتیک خود را بر مبنای استقلال  و هویتی که الهام بخش بسیاری از کشورهای در حال توسعه بود، بنا نهاد. جمهوری اسلامی ایران از سال 1979 شیوه خود را در عرصه بین المللی بنا نهاد که امروزه همچنان متداول است. سیاست خارجی آن بازتابی از هویت ملی مردم ایران است، مردم پر افتخاری با حس واقعی کسانی که هستند و چیزی که نمایندگی می کنند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی اشتراکات زیادی در تاریخ مدرن دارند. هر دو کشور بویژه تجربه رژیم های سرکوبگری را دارند که به حقوق مردم خود توجهی نمی کردند و عمل انقلابی برای تغییر این مسیر الزامی بود. انقلاب در ایران به رهبری امام خمینی در سال 1979 در زمانی بود که ایشان زمام جنبش برای خلع ید شاه سابق از قدرت را به دست گرفت و ایران را به سمت مسیر کنونی به عنوان جمهوری اسلامی هدایت کرد.

تصمیم جمهوری اسلامی جوان برای اقدام علیه رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، موجب پیمان نانوشته همبستگی میان دو جنبش آزادی بخش در آن زمان شد که همچنان تا امروز ادامه دارد، اما نمی توان برای ارزش آن قیمت گذاشت.

تاریخ ایران به گونه ای است که مردم ایران باید بی حد و حصر بدان افتخار کنند. کشور شما به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدنها به بشریت، از جمله: ادبیات، پزشکی، مهندسی و علوم و فناوری کمک کرده و قابل ستایش است و به ما یادآوری می کند مردمی که می دانستند که هستند و برای چه به پا خواسته اند، بزرگترین شکل آزادی است.

ایران در 26 سال گذشته دوست مهمی برای آفریقای جنوبی بوده است. جلال الدین محمد رومی شاعر قرن سیزدهم ایرانی خاطرنشان کرده است: دوستان، نزدیکی این است: هر جا که شما پا بگذارید، مرا محکم در زیر پایتان احساس می کنید" برای من این یک انعکاس واقعی سطح و میزان دوستی موجود میان دو کشورمان است و اینکه در طول 26 سال شکل گرفته و زیر پایمان مستحکم شده است.

در سال 1995، دو کشور موافقتنامه تاسیس کمیسیون مشترک همکاریها را امضاء کردند. این ساختار مکانیسم دوجانبه مرکزی در سطح وزرا ایجاد کرد و نیروی محرکه تقویت روابط می باشد. هم امام و هم مادیبا (نلسون ماندلا) به این روابط افتخار کرده اند. من در 16 اکتبر 2019 افتخار آن را داشتم تا همراه با محمد جواد ظریف وزیر محترم امور خارجه ایران ریاست چهاردهمین کمیسیون مشترک را داشته باشیم . این ساختار طولانی ترین مکانیسم همکاری با هر کشوری در این منطقه شگفت انگیز است.

وقتی خاور میانه را در بالاترین سطح مورد توجه قرار می دهیم، نگران افزایش تنش در این منطقه مهم می شویم. ممکن است به یاد داشته باشید در تاریخ 24 سپتامبر 2018، مجمع عمومی سازمان ملل در نشست سران صلح، یکصدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا را گرامی داشت و اعلامیه ای از سوی دولتهای عضو در رابطه با تعقیب صلح، امنیت و توسعه جهانی مورد پذیرش قرار گرفت. بنابراین در راستای این چشم انداز، ما برای دوره عضویت خود در شورای امنیت، تم: تداوم میراث: «همکاری برای جهانی عادلانه و صلح آمیز» انتخاب کردیم.   

آفریقای جنوبی به عنوان عضو مسئولیت پذیر غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل، بطور خستگی ناپذیری برای تحقق این هدف تلاش می کند.

در این زمینه، آفریقای جنوبی معتقد است که خاور میانه برای تجارت جهانی، بویژه امنیت انرژی جهانی و همچنین صلح، امنیت و ثبات منطقه ای حیاتی باقی خواهد ماند.

مسئله نگران کننده برای آفریقای جنوبی آن است که تنشها در منطقه به ناچار منجر به کاهش توجه جهانی به گرفتاری مردم فلسطین شود.

آفریقای جنوبی موضع اساسی خود را مبنی بر اینکه یکجانبه گرایی تهدید کننده موازنه قدرت جهانی، امنیت و ثبات در یک محیط نسبتا شکننده است، حفظ کرده است. بنابراین، همکاری بین المللی، گفتگو و مشورت برای اطمینان از تعامل صلح آمیز میان دولتها حائز اهمیت است. این مفهوم که با تاثیر شیوع فراگیری جهانی کووید19 همراه شده، موجب درک ما از آن می شود که تا چه حد جوامع ما شکننده اند و چقدر رهبری قدرتمند می تواند ما را از این بحرانها عبور دهد.

مسئولیت و تعهد به استقلال فکر مرا به یاد یکی از آموزه های امام می اندازد، بویژه وقتی می گوید: "هر یک از ما، مرد یا زن، مسئولیت تعیین سرنوشت خود را دارد همانطور که ما در نمازهای یومیه خود می گوییم."

ما واقعا امید داریم که این کلمات به تحقق بپیوندد که هر کس به تعیین مسیر مستقل خود پایبند باشد، همانگونه که اقدامات امام جمهوری اسلامی ایران را مطمئن ساخت که قادر به تعیین سرنوشت مستقل خود است.»

وبینار امام خمینی (ره)، نلسون ماندلا، رهبران بزرگ برای همه اعصار

حجم ویدیو: 11.34M | مدت زمان ویدیو: 00:03:23
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.