اعضا و دست اندرکاران ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) بعد از ظهر امروز با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار کردند.

یادگار گرامی امام  گفت: حضور مؤثر، شاداب و با نشاط همه اقشار و طیف های مختلف عزم ملی را در حماسه 29 اردیبهشت نشان داد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با دست اندرکاران ستاد بزرگداشت امام خمینی (س) گفت: یکی از ادعیه ای که در فرمایشات امام بسیار به آن توجه داده شده مناجات شعبانیه است. در مورد این مناجات که امام یکی از نکاتی که امام پیرامون آن می گویند، غیر از بلند بودن فرازهای آن، این است که از معدود دعاهایی است که همه ائمه آن را  می خواندند و همه نسبت به خواندن آن مقید بودند.

یادگار امام افزود: فکر می کنم از مقام معظم رهبری هم شنیدم که گفتند از امام پرسیدند که کدام دعا را بالاتر از همه می دانید، ایشان به مناجات شعبانیه اشاره کردند.  این دعا آغازی دارد که یکی از رموز پیروزی امام در زندگی شخصی، سیاسی، اجتماعی و هم در تداوم این مسیر است. یعنی به نوعی هم رمز پیروزی و هم رمز بقاء انقلاب است. آن تعبیر این است که «الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک»؛ (خدایا کمال انقطاع از مردم به سوی خودت را ببخش).

وی تصریح کرد: یکی از فرمایشات امام ذیل این بحث این است که در یکی از سخنرانی ها می فرمایند این دعا جای این دارد که بزرگانی آن را شرح کنند. «کمال انقطاع را ببخش»، یعنی باید از جانب معشوق کشش باشد. تا که از جانب معشوق نباشد کششی، کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد. نکته دوم این است که می گوید «کمال» انقطاع را به ما ببخش. به تعبیر امیرالمؤمنین (ع)، اوج انقطاع به سمت خدا را ببخش تا آنچه می بینیم و آنچه می شنویم تو باشی.

سید حسن خمینی ادامه داد: روایتی از پیامبر (ص) موجود است که هم شیعه و هم سنی نقل می کنند؛ ایشان می فرماید که «صدای پای شرک در میان مردمان از صدای پای یک مورچه در یک شب تاریک بر روی یک صخره سخت پنهان تر است.» مراقب  باشید شرک این گونه از دریچه قلبتان وارد می شود و غیر خدا را به جای خدا قرار می دهیم.

وی گفت: این کمال انقطاع که در تعبیر امیرالمؤمنین (ع) هست و تأکید امام هم هست، خروج از شرک است و اینکه انسان در دایره وجود مؤثری جز او نبیند و تمام عالم را رشحه ای از رشحات او ببیند. اگر این گونه شد آن وقت به تعبیر عرفا «عارف همیشه خوش است» «به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست». اینجا به درجه ای می رسد که وقتی عبیدالله روز عاشورا از زینب کبری (س) پرسید چه چیزی دیدی؟ گفت «ما رأیت الّا جمیلا»؛ هرچه بود زیبایی بود. اگر آدمی با این چشم نگاه کند می تواند همه چیز را زیبا ببیند و به آرامی زندگی کند؛ این بزرگترین سرمایه امام بود.

یادگار امام با اشاره به تقارن ایام بزرگداشت امام خمینی (س) با ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان بیش از هر زمانی می تواند جان و قلب ما را با این معارف آشنا کند. لذا بسیار مناسب است که امسال در فضای تبلیغات و بازگو کردن افکار امام، به حوزه توکل، توسل و عرفان امام توجه دهیم.

وی اظهار داشت: اگر امام کار بزرگی کرد و نام او کارهای بزرگی می کند و باز می بینیم اقبال جامعه به یاران او اشاره دارد، فقط به خاطر این بود که به کمال انقطاع توجه دارد. این یکی از بزرگترین سرمایه ها و توصیه های امام است. ما بیش و پیش از هرچیز احتیاج داریم که این صیقل بزرگ را در جامعه خود حاکم کنیم و این فضا را قبل از هر چیز در خود حاکم کنیم که به کمال انقطاع نزدیک تر شویم.

سید حسن خمینی افزود: نکته دوم که جزو امهات مکتب سیاسی امام است، اتکاء و باور امام به مردم است. امام به مردم و خرد و فهم مردم باور داشت. امام باور داشت اگر شما خوب باشید مردم خوب هستند و در مجموع درست تصمیم می گیرند؛ مجموعه خرد مردم تصمیمات صحیح می گیرد؛ به فهم عمومی و توانمندی فکر و هوش مردم اعتماد کنیم چون با همین نیرو می توانیم در برابر همه تهدیدها ایستادگی کنیم. در منطقه ما و جهان نمی بینیم جوامعی که این گونه اتکاء به عزم عمومی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سرمایه بزرگی در 29 اردیبهشت شکل گرفت، ادامه داد: حضور مؤثر، شاداب و با نشاط همه اقشار و طیف های مختلف عزم ملی را در حماسه 29 اردیبهشت نشان داد. مردم یکی از یاران انقلاب را انتخاب کردند اما اصل این حضور یک کار بسیار بزرگ و این اعتماد ملی، سرمایه بزرگی است. در این مملکت تا قبل از پیروزی انقلاب و همین الآن در کشورهای همسایه ما چنین نوع اقتدار ملی و چنین نوع اتکاء به مردم وجود ندارد و این دستاورد بزرگی است که امام برای ما آورده است.

یادگار امام تأکید کرد: همه قدرت این جامعه به مردم، اعتقاد و همت مردم است و با وجود آنها هیچ ضربه ای به جامعه ما نمی خورد. در دهه 60 کودتایی می خواست انجام شود و امام تعبیر زیبایی دارند؛ گفتند آن هواپیماهایی که بلند شده بودند بالأخره می خواستند جایی روی زمین بنشینید؛ در میان کدام مردم میخو اتند فرود بیایند؟!(نقل به مضمون) 

وی افزود: انتخابات و حضور مردم نعمتی است که خداوند به وسیله امام به ما داده و یقین دارم که با این نیرو می توانیم بر همه مشکلات پیروز شویم. ان شاء الله بتوانیم مردم سالاری دینی را که نهادینه شده به عنوان سرمایه امروز و فردای جامعه خود نگه داریم.

یادگار امام در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند این نشاط اجتماعی را برای ما نگه دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.