سید حسن خمینی با انتشار پیامی تصویری، در این سمینار آنلاین گفت: آنچه که موضوع اصلی بزرگداشت امام خمینی را با آفریقای جنوبی پیوند می دهد، اهداف مشترک دو انقلابی است که مردم دو کشور داشته اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، سید حسن خمینی گفت: برای ما ایرانیان، کشور آفریقای جنوبی با نام نلسون ماندلا رهبر بزرگ آن کشور عجین شده است و گزافه نیست اگر بگوییم که ملت ایران همانند بسیاری از ملل جهان، کشور آفریقای جنوبی را با نام این رهبر بزرگ می شناسند. برای من هم البته افتخار بزرگی بود که در سال 1999 در سفر به آفریقای جنوبی، فرصت دیدار بسیار صمیمانه و به یادماندنی ای را با آقای نلسون ماندلا داشتم. آنچه که موضوع اصلی بزرگداشت امام خمینی در ایران را با آفریقای جنوبی پیوند می دهد، اهداف مشترک دو انقلابی است که مردم دو کشور داشته اند. این دو انقلاب برای آزادی از اسارت رژیم شاهنشاهی در ایران و آزادی از اسارت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی به وقوع پیوسته اند.

 

سید حسن خمینی افزود: دو رژیمی که به رغم تحریم های سنگین سازمان ملل علیه آپارتاید دارای پیوندهای عمیق سیاسی، اقتصادی و نظامی بودند و رژیم شاه یکی از متحدین برجسته رژیم آپارتاید بود. تاریخ روابط دو ملت بزرگ ایران و آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید و روی کار آمدن دولت غیرنژادی و دموکراتیک در 25 سال گذشته، روزهای بارزی را داشته است.

 

سید حسن خمینی گفت: روابط ایران با رژیم آپارتاید بعد از انقلاب قطع شده بود و این هم یکی از تصمیمات استراتژیک امام بود که قبل از پیروزی انقلاب فرموده بودند؛ در صورت پیروزی انقلاب، روابط را با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی قطع می کنیم. یادگار امام ادامه داد: در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب نیز این اتفاق افتاد و دولت انقلابی ایران با اخراج سرکنسول آفریقای جنوبی در آن روزگار، تمام پیوندهای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با رژیم آپارتاید قطع کرد و به حمایت همه جانبه از مبارزات برحق آنها برخاست.

 

سید حسن خمینی گفت: این از افتخارات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و یادم هست که همواره نلسون ماندلا بر این مطلب تاکید داشت و از آن به نیکی یاد می کرد. ملت ایران به رغم فشارهای دولت های بزرگ، قاطعانه و شجاعانه حمایت خود را از روابط دو کشور ادامه دادند. جا دارد که در پایان یاد و نام امام و همه شهیدان راه آزادی را گرامی بداریم. و به ارواح همه آزادی خواهان درود بفرستیم و مراتب تشکر خود را از برگزارکنندگان این جلسه ابراز کنم. خداوند یار و نگه دار دو ملت ایران و آفریقا باشد.

حجم ویدیو: 11.34M | مدت زمان ویدیو: 00:03:23
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.