شایعه ‌ای در قالب طنز و از قول گل‌ آقا در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال 1376 به سرعت و زبان به زبان در همه جا پیچید؛ بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق. روزنامه رسالت نیز در این باره از گل ‌آقا انتقاد کرده بود.

پایگاه خبری جماران؛ آنچه پیش روست خاطرات مرحوم کیومرث صابری مشهور به گل ‌آقا (طنز‌نویس معاصر) است که طی گفتگو و نیز در زمان حیات خویش به درخواست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تحریر و تحویل داده است.

آقای وحید خامنه ‌ای با نشان دادن روزنامه رسالت پرسید این چیه؟ گفتم: این رسالت بی‌ ربط می‌گوید آن مربوط به سال 71 است که من گفته ‌ام این هم که شایعه است. گفت [به] آقای محمدی گیلانی در جلسه فقط توانستم بگویم من نخوانده ‌ام. گفتند پس به طور قطع غلط است و حتما به آقا می‌گویند.

این‌قدر این آقایان از شهرستان‌ها از مراکز استان‌ها تماس گرفتند و همه بلااستثناء خیال کردند که واقعا‌ من شایعه را ساختم. آقا (رهبر انقلاب) تا بعد از ظهر سه ‌شنبه فکر می‌کردند من این کار را کرده‌ ام که بعد به ایشان گفتند که صابری گفته است اصلا. بعد ایشان آن نطق را کردند که دشمنان لطیفه و متل می‌سازند قطعا‌ ما نبودیم، قطعا یک توطئه ‌ای علیه ما بود.

متأسفانه بعضی‌ها هم به آن اختلافات جناحی خودشان دامن می زنند.  آقای جنتی به آقای میر‌سلیم (وزیر وقت ارشاد)  گفته بود که اگر نمی‌توانید برخورد کنید ما برویم برخورد کنیم. پاسخ داده بود آقا من خوانده ‌ام چنین چیزی نبوده است. از خودش هم پرسیدم گفته است نیست چنین چیزی، دیگر او که دروغ نمی‌گوید. که آقای جنتی یک مقدار آمده بودند پایین.

من همان زمان توضیح دادم یعنی بعد از اینکه رسالت به من زنگ زد گفتند که (بچه ‌ها گفتند) چنین چیزی نیست که خودش بعد که آن دسته گل را به آب داد که گل‌ آقا یک کاندیدا را نوازش می‌کند، خراش می‌دهد در چهره یک کاندیدای دیگر. من توضیح دادم که آقا کی خراش می‌دهد؟ کی چه کار می‌کند؟ چه کار کردم که شما این حرف را می‌زنید؟ این مال سال 71 است. آقای خاتمی داشت از وزارت ارشاد می‌رفت. من آمدم آنجا، در تالار وحدت دو دقیقه هم حرف زدم نه بیشتر، بعد علی لاریجانی  در مدرسه، شاگرد من بود. برای من مثل فرزند عزیز است. گفتم حالا شما آن‌جوری کار کن شما هم آن‌جوری، شوخی کردیم.

رفتم خدمت آقا. ‌گفتم من هم [در جلسه تودیع خاتمی] بودم گفت آن را هم دیدم تو گل ‌آقائیت را کردی. بعدها [در انتخابات سال 76] این را برداشتند در تبلیغات خودشان استفاده کردند. آن جناح استفاده صحیح کرد چون من به تمام روزنامه ‌ها گفتم عکس من را چاپ نکنید. همین اخبار هم دیروز چاپ کرده... منتها اینها زبلی کردند بدون اینکه به من بگویند عکسم را که مربوط به همان مراسم است چاپ کردند. نوشتند راجع به خاتمی، صابری این‌جوری گفته است. بعد یک کادر به این بزرگی باز کردند که حرف گل ‌آقا و مرحوم رسام عرب‌‌زاده مال تیر ماه 1371. رسالت این را چاپ کرد به این تاریخ اشاره نکرد که من زنگ زدم به آقای وحید در بیت، گفتم.

گفت: این را تو تازه نگفتی؟ گفتم: نه، که توضیح من را بعدا خود ایشان گفت که چاپ بکنند که رسالت چاپ کرد و این را هم نوشت که این شایعه هم به نام گل ‌آقا بوده است که با دفتر خودش تماس گرفتیم، تکذیب کرد که اتفاقا زیر این بود که بعدا توضیح مرا چاپ کردند. من اصلا نمی‌خواستم وارد این قضیه بشوم خیلی هم تهدید شدیم؛ گفتند گرفتند آتش زدند 25 میلیون، 80 میلیون تومان جریمه کردند.

همکار سابقم اینجا آمده بود می‌گفت مادربزرگ من گفته است که این گل‌ آقای بیچاره 25 میلیون تومان از کجا بیاورد. گفتم: تو سواد‌ داری تو می‌دانی گل‌ آقا چیست. از ذهن او بیرون نمی‌شود آورد و خدا لعنت کند که این شعار بد را ساختند.

در انتخابات دوران بنی ‌صدر ما یک انتخابات جدی داشتیم این هم دومین انتخابات جدی بود والا مثلا یک طرف آقای رجایی است یک طرف آقای عباس شیبانی است و معلوم است که آن هم خودش می‌آید به رجایی [رأی می‌دهد]، انتخابات ما این‌جوری بود و دشمن گذاشته بود سر همین انتخابات جدی بعد از 18 سال این را خراب بکند که آقا تقلب می‌کنند آقا به نام خودشان، اتفاقا ملت ما عجب ملت خوبی است زدند توی دهان ضد انقلاب. 

گرایش من به آقای خاتمی بود منتها خدائیش من پنجه به صورت کسی نکشیدم و فحش به کسی ندادم. من نمی‌خواستم من ممنوع بودم توضیح هم نمی‌دهم از اینکه جناحی فکر کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.