حسین اربابی روز چهارشنبه در آیین افتتاح اولین جشنواره ملی ایل سنگسر در شهرستان مهدیشهر افزود: قدمت سه هزار و ۴۰۰ ساله عشایر ایل سنگسر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که این اقدام‌ها، نشان از ظرفیت غنی عشایر سنگسر در رونق گردشگری دارد.
وی بیان کرد: ایل سنگسر دارای ظرفیت‌های زیادی است که باید در سطح ملی و بین المللی معرفی شود.
وی ابراز داشت: تمام دستگاه‌های اجرایی و ظرفیت مردمی برای حفظ اصالت و هویت غنی ایرانی و اسلامی باید تلاش کنند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حمایت آداب و سنت‌ها گام برداشته است.
اربابی خاطرنشان کرد: عشایر ایل سنگسر دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه تولید محصول‌های لبنی، صنایع دستی و مسیر منحصر به فرد کوچ است که معرفی این ظرفیت‌ها موجب رونق گردشگری می‌شود.
معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: جشنواره ملی ایل سنگسر باید در سراسر کشور برگزار و به کشور و خارج از کشور معرفی شود و وزارت میراث فرهنگی آمادگی دارد این جشنواره را به تمام کشور و دنیا معرفی کند.
مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد، به روایتی این عشایر طولانی ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند و تولید ۸۰ نوع مشتقات لبنی و ۴٠ نوع نان از جمله قابلیت های عشایر سنگسر در بخش گردشگری است.
اولین جشنواره ملی ایل سنگسر عصر چهارشنبه با حضور معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و حضور پر شور مردم و دیگر مسئولان افتتاح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.