سید حسن میرعماد روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: لایروبی قنات با ابزارهای سنتی چندان مورد توجه نیست و باید با استفاده از فناوری‌های نو رویکردهای دانش بنیان در این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: طرح شناسنامه‌دار شدن قنات ها در استان سمنان در سال‌های گذشته انجام شد، با این راهبرد میزان تولید آب در بخش با رویکردهای علمی مورد توجه قرار می گیرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: لایروبی قنات به صورت سنتی احتمال تلفات جانی را به دلیل سختی کار افزایش می‌دهد و باید از فناوری‌های نو برای کاهش تلفات احتمالی بهره برد.
میرعماد تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای چندتن از افرادی که برای لایروبی قنات در استان فعالیت می کردند مشکلاتی ایجاد شد،رویکردهای دانش بنیان می تواند احتمال خسارت‌ها را به حداقل برساند.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه سمنان و چند شرکت دانش بنیان برای اجرای طرح‌های لایروبی قنات با ربات اعلام آمادگی کردند که با رویه‌های اصولی استفاده از فناوری جدید در این بخش در گام اجرایی قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ایده‌های دانشگاه سمنان و مخترعان در لایروبی قنات هر چه سریع‌تر در گام اجرایی قرار  گیرد و این سازمان از طرح‌های علمی سامانه های نوین تامین آب حمایت می کند.
۷۰ درصد از منابع آب تولیدی استان سمنان از ذخایر زیرزمینی برداشت می شود در حالی که متوسط این شاخص در کشور ۵۵ درصد است، ۸۶ درصد آب استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود ولی سهم این بخش از اشتغال استان ۱۰ درصد است.
بر اساس سند ملی بهره وری آب، مصرف آب بخش کشاورزی در سمنان که اکنون ۹۴۱ میلیون مترمکعب است باید با تمرکز بر افزایش بهره وری به ۶۵۴ میلیون مترمکعب کاهش یابد.
در این نشست با حضور علیرضا آشناگر استاندار سمنان، منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان و چند تن از مسئولان دستگاه های اجرایی، در ارتباط با راهکارهای مهار کم آبی در استان بحث و تبادل نظر شد.
۷۳۳۹/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.