لطف‌الله رضایی روز شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: منابع آب‌ زیرزمینی استان سمنان سالانه بین یک تا ۲ و نیم متر یعنی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود دارند و اجرای کامل سند بهره‌وری آب استان سمنان نقشی مهم در جبران کسری مخازن آبی دارد.

وی بیان کرد: سند بهره‌وری منابع آبی استان سمنان بعد از ارائه مطالعات اولیه الگوی کشت به منظور ارتقای بهره‌وری، مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به کسری آب مخازن در مدت اخیر تدوین شد.

وی ادامه داد: در سند بهره‌وری آب استان سمنان  ۱۷ طرح عملیاتی شامل کشت نشایی توسعه در فضای کنترل‌شده، ارتقای ضریب مکانیزاسیون، اصلاح و بهسازی باغ ها، تکثیر و توزیع بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان زراعی باغی و دارویی مقاوم و سازگار با شرایط کم‌آبی در دستور کار قرار دارد.

رضایی تصریح کرد: کشت علوفه‌های جدید، توسعه گیاهان دارویی کم آب بر، انتقال بخشی از کشت بهاره به پائیزه، خاک‌ورزی حفاظتی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در باغ های و اراضی شیب‌دار، اجرای سامانههای نوین آبیاری با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب نیز در این سند در دستور کار قرار دارد و اکنون بخشی از این طرح‌ها اجرایی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است، گفت: سالانه ۸۷ میلیون متر مکعب آب به ازای یک هزار هکتار سازه گلخانه ای در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

۱۹۸هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه اراضی در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.