به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، «مهدی جمال» امروز و در نشست هم اندیشی برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسری با حضور معاونان گردشگری استانهای تهران، البرز، قزوین، قم و مازندران افزود: ایل سنگسری دارای پتانسیل بالایی است و جشنواره ایل سنگسری با توجه به قابلیت های استان و ایل سنگسری برگزار می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان نیز با تاکید بر اینکه رونق گردشگری نیاز به رویداد محوری دارد، گفت: جشنواره ایل سنگسر به عنوان یک رویداد ملی می تواند نقش مهمی در رونق گردشگری استان سمنان داشته باشد.

«حبیب ا... خجسته پور» افزود: مسیر کوچ ایل سنگسری به دلیل اینکه طولانی ترین مسیر کوچ جهان را دارد، می تواند بسیار مورد توجه علاقمندان میراث معنوی باشد.

وی با بیان اینکه ایل سنگسری به دلیل تولیدات، لبنیات، سبک زندگی عشایری و ... قابل توجه است، بر توجه به سبک زندگی عشایری تاکید کرد و افزود: به فراهم شدن امکان اقامت مهمانان جشنواره در سیاه چادرهای عشایری توجه شود.

رییس کانون هماهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: از تمام ظرفیت های موجود استانهای همجوار برای اطلاع رسانی جشنواره استفاده شود.

وی بر حضور گروههای آیینی استانها تاکید کردو افزود: استاندار سمنان حمایت مجموعه استان از برگزاری این جشنواره را اعلام کرده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: از ظرفیت انجمن ها و تورهای گردشگری و بخش خصوصی در این جشنواره استفاده شود.

دبیر جشنواره ملی ایل سنگسری نیز در این نشست گفت: از جشنواره سال ٩۵ بیش از ۴٠ هزار نفر بازدید کردند و این جشنواره به مطالبه عمومی مبدل شده است.

«منصور بیرقی» افزود: ١٣ کمیته برای جشنواره تشکیل شده و رژه گروههای عشایری، نمایش ماشین های آفرود، رونمایی از نمایشگاه صنایع دستی، پرواز  پاراگلایدر، مسابقات اسب دوانی، نشست تخصصی در مورد دست بافته ها، جنگ شبانه ،جشنواره غذا،و ... از جمله برنامه های جشنواره است.

وی با بیان اینکه ایل سنگسری در همه حوزه ها غنی هستند، گفت: برخورداری از زبان و تقویم مستقل با قدمت ٣۵٠٠ سال که ثبت ملی شده، اجرای طولانی ترین مسیر کوچ جهان، ٨٠ نوع لبنیات ، ۴٠ نوع نان، رسم و رسوم و آیین های کهن، سیاه چادر عشایری منحصر به فرد و ... از جمله قابلیت های مهم ایل سنگسری است.

جشنواره ملی ایل سنگسر از ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه امسال در شهرستان مهدیشهر برگزار می شود.

سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند. آن‌ها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به‌طوری‌که فاصله دورترین نقطه ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از  یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1256970
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.