مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در همایش تجلیل از تعاونی های برتر استان سمنان در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه استان سمنان، ابراز داشت: از مجموع ۲۰ تعاونی تجلیل شده در چهاردهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر، ۲ تعاونی اتحادیه تعاونی‌های دامداران استان و شرکت تعاونی صالح گچ سمنان به عنوان برتر ملی، سه تعاونی شایسته تقدیر، یک تعاونی به عنوان سفیر تعاون استان، و بقیه تعاونی برتر استانی تجلیل شدند.

اسماعیل غنیان افزود: ۲ تعاونی از هریک از شهرستان‌های دامغان و میامی و یک تعاونی در هریک از شهرستان‌های سرخه، گرمسار، مهدیشهر و آرادان، هفت تعاونی در شاهرود،چهار تعاونی در سمنان و ۲ تعاونی استانی تجلیل شدند.

وی ادامه داد: ۱۲ شاخص‌ مختلف مانند میزان صادرات، شفاف سازی مالی و برگزاری به موقع مجمع، نداشتن بدهی به بیمه و بانک‌ها در انتخاب تعاونی‌های برتر تعریف شد که براساس ارسال مستندات امتیاز داده شد.

به گفته غنیان، ۸۹۰ تعاونی که سه سال از فعالیت‌شان گذشته بود مجاز به شرکت در رقابت تعاونی برتر شدند که از این تعداد ۲۲۸ تعاونی در سامانه تعاونی ملی ثبت نام کردند.

وی اظهار داشت: استان سمنان دارای یک هزار و ۳۷ تعاونی است که ۱.۱ درصد تعاونی‌های فعال کشور را شامل می شود، ۱۲۲ تعاونی بانوان در استان سمنان فعال است که ۱.۲ درصد تعاونی‌های فعال بانوان کشور را تشکیل ‌می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: تشکیل تعاونی موجب برقراری عدالت اجتماعی، بهبود معیشت می شود و اکنون در استان سمنان تعاونی‌ها در ۱۴ رشته مختلف مانند کشاورزی، عمرانی، تولیدی و توزیعی فعالیت دارند.

تعاونی‌ها می‌توانند توسعه‌آفرین باشند

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعاونی زمینه ساز توسعه است، گفت: فرهنگ و روحیه تعاون و تعاونی در بخش‌های مختلف کشور نهادینه شود.

احمد همتی در چهاردهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان سمنان افزود: روحیه تعاون در کشورهای توسعه یافته در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و خیریه از ایران قوی تر است و یکی از تفاوت های بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همین است.

وی با بیان اینکه روحیه تعاون اساس و اصل موفقیت کشورهای توسعه یافته است، ادامه داد: مردم، نهادهای مردمی، مسئولان و بخش‌خصوصی برای توسعه کشور با هم تعاون داشته باشند.

همتی تصریح کرد: پشتوانه قوانین و فرصت برای سوق دادن فعالیت‌های اقتصادی به شکل تعاونی وجود دارد و شرایط فعلی کشور و فرصت تفاوت نرخ ارز، زمینه مناسبی را برای تشکیل تعاونی فراهم کرده است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعاونی‌ها نقش مهمی در افزایش و رونق تولید دارند، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی دشمن فلج کردن کشور ظرف مدت سه ماه بود، ولی اکنون کشور قدرتمند وارد شده و جهش در تولید با کمک تعاونی‌ها بیشتر می‌شود.


تعاونی‌ها با کاهش نقش دولت تقویت می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در این همایش گفت: تعاونی گستره وسیعی است و نقشی مهم در ابعاد اجتماعی برای کاهش فقر، بهبود اجرای عدالت اجتماعی دارد و در ابعاد سیاسی موثر در توسعه آزادی است.

حشمت الله عسگری افزود: اکنون تعاونی‌ها جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده‌ است و کاهش نقش دولت در بخش اقتصاد راهکار تقویت تعاونی‌هاست.

وی ادامه داد: استان سمنان با کسب 2 مقام ملی در جشنواره تعاونی‌های برتر ثابت کرده در زمینه تعاونی عملکرد مطلوب و قابل قبولی داشته است.

وی اظهار داشت: استان سمنان پذیرای تعاونی‌هاست و آمادگی هرگونه حمایت مالی را با پرداخت تسهیلات برای تاسیس تعاونی‌ها دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: تعاونی‌ها با جمع کردن سرمایه‌های اندک موجب بهبود درآمد و اشتغالزایی می‌شود و پررنگ شدن نقش تعاونی‌ها در دستور کار است.

صادقی‌فر، معاون فرهنگ، اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور شرکت در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر و افتتاح چند طرح ورزشی و چند تعاونی تولیدی به استان سمنان سفر کرد.

۱۳ شهریور در ایران روز تعاون نامگذاری شده و ۱۱ تا ۱۷ شهریور هفته تعاون است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.