ایرج مصطفوی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متوسط دمای هوا در روزهای پایانی شهریور امسال نسبت به بلند مدت در محدوده جنوب استان سمنان یعنی گرمسار بین نیم تا یک درجه سانتیگراد گرمتر می‌شود.

وی بیان کرد: مهرماه در بخش هایی از شرق و غرب استان مانند میامی، شاهرود، گرمسار و آرادان متوسط دمای هوای این مناطق، افزایش یک تا ۲ درجه سانتیگرادی نسبت به بلند مدت دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ادامه داد: متوسط دمای هوای مناطق جنوبی و غربی استان سمنان در آبان امسال نسبت به بلند مدت مشابه نیم تا یک درجه افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شهریور امسال تاکنون میانگین دمای هوای سمنان ۲۵.۹ درجه سانتیگراد بود، بیان کرد: متوسط دمای هوا در مدت مشابه بلند مدت در ایستگاه های این استان ۲۷.۸ درجه سانتیگراد بود که بیانگر کاهش دما به میزان ۱.۲ درجه سانتیگراد است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: متوسط دمای هوا در فصل تابستان استان سمنان ۳۰.۹ درجه سانتیگراد بود که نسبت مدت مشابه بلند مدت با دمای ۲۹ درجه سانتیگراد،  ۱.۸ درجه افزایش دما را نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه متوسط دمای هوای این استان از ابتدای مهر ۹۷ تا هفته اول شهریور امسال ۱۷.۴ درجه سانتیگراد بود، یادآور شد: این شاخص در بلند مدت مشابه ۱۶.۷ درجه سانتیگراد بود که مبین افزایش ۰.۶ درجه سانتیگراد دارد.

وی به اثرات تغییر اقلیم در سمنان اشاره و اضافه کرد: شدیدترین گرمای تابستان و سردترین زمستان در دهه های گذشته در سال های اخیر رخ داد که از اثرات تغییر اقلیم این استان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ابرازداشت: گرم شدن کره زمین و افزایش متوسط دما در تابستان و زمستان از پدیده های جوی سال های اخیر است.

تابستان ۹۷ در استان گرمای هوا شدیدتر از تابستان ۹۶ بود و تا یک و نیم درجه سانتی گراد متوسط دمای هوا افزایش یافت.

۹۸۹۱/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.