محسن بستانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وارونگی دمایی در روزهای زیادی از فصل زمستان و پاییز زاهدان رخ می دهد و امروز چندمین روز متوالی است که وارونگی دمایی در این شهر اتفاق می افتد که خوشبختانه به دلیل صنعتی نبودن این شهر پیامدهای آن امروز به شکل آلودگی های صنعتی دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه ضخامت لایه وارونگی دمایی امروز زاهدان به حدود 300 متر رسید و سبب شد تا ضمن کاهش دما، رطوبت نسبی هوا نیز روند افزایشی به خود بگیرد، افزود: صبح امروز به دلیل وارونگی دمایی و افزایش تراکم هوا میزان رطوبت نسبی در این شهر به 71 درصد رسید.
رئیس اداره هواشناسی زاهدان ادامه داد: در شرایط وارونگی دمایی یک لایه متراکمی از هوای سرد در نزدیک زمین شکل می گیرد که گرم بودن لایه های بالای جو مانع ترکیب هوا می شود در نتیجه این شرایط سبب تغییر بیلان انرژی زمین و خورشید شده به نحوی که زمین در طول شب بیش از اندازه انرژی دریافتی روزانه خود از خورشید را از دست می دهد و هوای سرد در زمین باقی می ماند.
وی تصریح کرد: در شرایط طبیعی دمای سطح زمین تا ارتفاع حدود 12 کیلومتری جو روند کاهشی دارد یعنی با افزایش ارتفاع، هوا سردتر می شود اما وارونگی دمایی این نظم را تغییر داده و در بخشی از جو خلاف این موضوع رخ می دهد.
بستانی با بیان اینکه وارونگی دمایی به دلیل مرتفع بودن شهر زاهدان جزو اقلیم این شهر به شمار می رود و همه ساله در اواخر پاییز و در طول زمستان اتفاق می افتد، افزود: پایداری و باقی ماندن لایه سرد هوا در نزدیک زمین سبب بروز قطع تبادلات جو، سکون هوا، یخبندان تابشی، افزایش ذرات آلاینده هوا شامل دود خودروها، دود کارخانه ها و غیره می شود.
رئیس اداره هواشناسی زاهدان با بیان اینکه به طور متوسط سالی 48 روز از فصل زمستان و پاییز این شهر همراه با یخبندان شبانه است که اکثر آنها از نوع تابشی است، ادامه داد: با وجود زیاد بودن روزهای حاکمیت وارونگی دمایی این شهر پتانسیل بالای آلودگی را دارد.
وی بیان کرد: در صورت استقرار کارخانه ها و صنایع آلوده در شهر و یا حومه زاهدان و تکرار شرایطی که به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای آلوده کشور منجر شده این شهر نیز در آینده نزدیک به شهرهای آلوده صنعتی کشور اضافه شود.
بستانی تأکید کرد: با وجود تکرار روزهای همراه با وارونگی دمایی در زاهدان بویژه در فصل زمستان باید طوری برنامه ریزی شود که این شرایط در سال های آینده به آلودگی هوا و تبعات منفی ناشی از آن ختم نشود.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.