ایرج مصطفوی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص پیش بینی شرایط دمایی تابستان 98، افزود: گرمترشدن یک تا یک و نیم درجه سانتی‌گرادی دمای هوا در تابستان امسال با توجه به مقیاس متوسط بلندمدت، عدد بزرگی است که افزایش مصرف آب و تبخیر بیشتر را در پی دارد.
وی به افزایش دمای هوا نسبت به بلندمدت در سال های اخیر اشاره و بیان کرد: متوسط دمای هوای استان سمنان از ابتدای مهر 97 تا بیست و ششم فروردین 98 نیم درجه نسبت به متوسط بلندمدت افزایش داشته است.
سرپرست اداره کل هواشناسی سمنان ادامه داد: متوسط دمای هوای این استان در این بازه زمانی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درجه سانتی گراد کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: میانگین دمای استان سمنان در سال آبی گذشته 12.1 درجه سانیگراد بود که با کاهش یک درجه سانتیگرادی به 11.1 درجه سانتیگراد در سال آبی 97-98 رسیده است.
مصطفوی با اشاره به بارزترین آثار تغییر اقلیم، خاطرنشان کرد: افزایش دما و پدیده های جوی و حدی مانند ثبات شدیدترین شرایط گرما و سرما و تغییرات ناگهانی دما از جمله این آثار است که تبعات مختلفی در بخش های مختلفی برای زیست انسان دارد.
وی اظهارداشت: افزایش دما سبب افزایش تبخیر و نیز مصرف آب در بخش های آشامیدنی و کشاورزی می شود.
سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: مردم استان برای مواجه نشدن با مشکل کم آبی در فصل تابستان باید صرفه جویی در مصرف آب را سرلوحه خود قرار داده و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی نیز همچنان مدنظر قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، متوسط دمای هوای زمستان 97 در استان سمنان نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1.1 درجه سانتی گراد گرمتر بود.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.