جمال ناصحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون متصدیان واحدهای سنگکی زنجان از آرد سبوس گیری 10 درصدی و واحدهای بربری پزی نیز از آرد سبوس گیری 18 درصدی استفاده می کنند.
وی اظهار کرد: ترویج فرهنگ استفاده از نان های سبوس دار و تیره در دستور کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد و نهادینه شدن آن در بین عموم به ترویج الگوی تغذیه ای سالم منجر می شود.
ناصحی افزود: چنانچه در واحدهای سنگکی از آرد مخصوص ( با سبوس گیری استاندارد ) برای پخت استفاده نشود، به علت مشکلات بهداشتی مورد تایید کارشناسان تغذیه نخواهد بود.
وی یادآوری کرد: اغلب شهروندان تصور می کنند تیره بودن نان دلیل بر بی کیفیت بودن آن است، در حالی که این تیرگی به علت استفاده از آرد با سبوس مناسب است که برای سلامتی مفید بوده و در مقابل، نان های سفید ارزش غذایی بسیار پایینی دارند.
این مسئول بهداشتی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم در موضوع نان مصرفی، میزان نمک مورد استفاده در آن است که بی توجهی به این مهم می تواند مشکلاتی بهداشتی به دنبال داشته باشد.
وی بیان کرد: بر این اساس میزان نمک مصرفی مجاز در انواع نان تا سال 95 ، 2 درصد بود که از سال گذشته این میزان به یک درصد کاهش یافته که از گذشته تمهیدات لازم همراه با نمونه برداری و آزمایش های لازم انجام می شود.
مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان ادامه داد: کارشناسان بهداشت محیط استان با بهره گیری از دستگاه پرتاپل (سنجش در محل) میزان نمک و حتی پی اچ نان به منظور کنترل افزودنی های غیر مجاز به ویژه جوش شیرین مورد استفاده در نانها را مورد بررسی قرار داده و در صوت تخطی از این موارد به متصدی مربوطه اخطار داده شده و برابر مقررات با متخلفان برخورد می شود.
وی اظهار کرد: در پخت نان بربری افزودن مقدار بسیار جزئی جوش شیرین برای رومال آن اجتناب ناپذیر است اما باید متصدیان توجه داشته باشند این میزان نباید به حدی باشد که پی اچ نان را از حد استاندارد بالاتر ببرد.
ناصحی افزود: کارشناسان بهداشتی حداقل هر سه ماه یکبار اماکن تولید و توزیع مواد غذایی را مورد بازرسی قرار می دهند اما واحدهای نانوایی به دلیل حساسیت آنها و ارتباط با سلامت مردم حداقل هر ماه یکبار بازدید می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع واحدهای نانوایی استان به ویژه شهر زنجان در سطح کشور به نسبت از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند، اما تا رسیدن به حد مطلوب به همکاری، مشارکت و تلاش بیشتری نیاز دارد.
به گفته ناصحی، متاسفانه به رغم پیگیری های مکرر همچنان گزارش تخلف و رعایت نکردن موازین بهداشتی در صنف نانوایان بطور معمول بیشتر از سایر صنوف است که با توجه به اهمیت موضوع رعایت نکات بهداشتی در تهیه نان تاثیر بسزایی در ارتقای فعالیت های مربوطه خواهد داشت.
بر اساس آخرین آمار اعلام شد از سوی شرکت غله استان، هم اکنون یکهزار و 104 واحد نانوایی فعال یارانه پز در این استان وجود دارد که از این تعداد 861 واحد لواش، 220 واحد بربری، 22 واحد سنگکی، یک واحد تافتون را شامل می شود.
674 واحد نانوایی آزاد پز نیز در استان فعالیت می کنند که از این تعداد 156 واحد لواش،202 واحد بربری،192 واحد سنگکی ،19 واحد تافتون، 23 واحد فانتزی و 82 واحد دیگر را سایر نان ها تشکیل می دهد.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.