به گزارش ایرنا، پروین علیجانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون استان طی مدت یاد شده 114 نفر برای اولین بار در طرح غربالگری شرکت کرده و در واقع نمونه گرفته شد.
وی اظهار کرد: از تعداد مراجعه کنندکان پنج نفر پلاسما و 2 نفر دیگر نیز پلاکت اهدا کردند که این فرآورده ها در درمان بیماران نیازمند نقش اثرگذاری دارد.
علیجانی افزود: پلاکتها با توجه به درخواست مراکز بیمارستانی، اعلام نیاز پزشکان و متخصصان بدلیل اثرات درمانی این نوع فراورده ها در مبتلایان به اختلالات خونی، بیماران پیوند مغز استخوان و بیمارانی که شیمی درمانی می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.
وی یادآوری کرد: پلاسما نیز برای تهیه داروهایی که در برخی بیماریها از قبیل تالاسمی نقش حیات بخشی دارند استفاده و بدون آن زندگی آنان با خطر مواجه می شود.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: شمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون در ماه پایانی سال گذشته روند روبه رشدی داشت که این مهم در افزایش ذخایر خونی تاثیر فراوانی دارد.
وی اظهار کرد: سهم بانوان استان زنجان در اهدای خون کمرنگ بوده و با وجود اطلاع رسانی ها، این قشر تمایلی برای انجام این کار ندارند.
علیجانی خاطر نشان کرد: بر این اساس از همشهریان درخواست می شود در شهر زنجان ساعت هشت تا 19:15 عصر و در شهرستان ابهر طی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعات هشت تا 11 و با در دست داشتن کارت ملی به مراکز اهدای خون در شهرهای یاد شده مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا ، 94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقیه زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.