به گزارش ایرنا، بین اهدای پلاسما و اهدای خون تفاوت های وجود دارد به این معنا که در اهدای خون برداشت پلاسما در سلول های خونی به طور کامل انجام می شود، اما در اهدای پلاسما سلول های خونی به فرد بازگردانده و فقط پلاسما جدا می شود.
بر این اساس هر فرد سالم حداکثر در سال 24 بار مجاز به اهدای پلاکت خون است و تامین این نوع فرآورده های برای گروههای هدف اهمیت زیادی دارد.
از طرفی پلاکتها برای بیماران سرطانی، مبتلایان به اختلالات خونی، بیماران پیوند مغز استخوان و بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
پروین علیجانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز اهدای خون سعدی آمادگی پذیرش اهدای پلاکت و پلاسما از مراجعه کنندگان را پس از طی مراحل پذیرش، معاینه و مصاحبه را داشته و برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر جذب این اداره کل با شماره شماره تلفن 33549300-1 تماس حاصل کنند.
وی یادآوری کرد: هم اکنون تجهیزات و پرسنل آموزش دیده ای در مرکز اهدای خون مهارت های لازم را فرا گرفته اند که فرآیندهای مربوطه را در این بخش انجام می دهند.
علیجانی افزود: بر این اساس طی هفت ماهه امسال 19 هزار و 749 نفر به مراکز اهدای خون سعدی و ابهر مراجعه کردند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش نشان می دهد.
وی بیان کرد: طی مدت یاد شده 13 هزار و 461 نفر نیز خون اهدا کردند که در مقایسه یا مدت مشابه یک درصد کاهش نشان می دهد که از مجموع اهدا کنندگان 4.6 درصد جنی مونث و مابقی مذکر بودند.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان خون اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: بنابر این از مجموع اهداکنندگان 66.8 درصد مستمر بودند که افزایش 12 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به روزهای سرد سال شمار مراجعه و اهدا کنندگان خون در استان کاهش می یابد و توصیه می شود برای تامین ذخیره خونی اهدا کنندگان یاری گر انتقال خون این استان باشند.
به گزارش ایرنا، 94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقیه زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.