محمد محمدی قیداری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه ریزی انجام گرفته 540 پایگاه سنجش بینایی بهزیستی آماده غربال کودکان هستند.
وی یادآوری کرد: برنامه غربالگری تنبلی چشم در روستاهای استان و برای کودکان توسط تیم های سیار و بصورت رایگان اجرا می شود.
محمدی افزود: سال گذشته 42 هزار و 479 نفر در سطح استان تحت بینایی سنجی قرار گرفتند که از این تعداد 38 هزار و 431 نفر سالم شناسایی شدند.
به گفته وی ، 460 نفر نیز آمبلیوپ ، 857 نفر دارای عیوب انکساری، 119 نفر استرابیسم و 20 نفر سایر بیماری های چشمی را داشته اند و تعداد چهار هزار و 48 نفر به مراکز بینایی سنجی ارجاع داده شدند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از یک یا هر 2 چشم بسیار کم بینا و نابینا خواهد کرد اما با تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.
وی بیان کرد: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی از عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم است.
محمدی خاطرنشان کرد: رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز از دوران جنینی تا حدود 10 سالگی ادامه دارد و در این مدت هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر 2 چشم کودک شود رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می سازد و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی می شود.
به گزارش ایرنا، هشت مهد کودک تحت نظارت بهزیستی، 12 پایگاه دائمی و 360 پایگاه غیر دائمی در استان زنجان از اول آبان ماه غربال و سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال را انجام می دهند.
والدین برای غربال تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه های غربالگری تنبلی چشم در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه و از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری کنند.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.